خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس
خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس

بورس حبابی نمی‌شود


 بهزاد بهمن‌نژاد: بازار دیروز در حالی با رشد ملایم 36/0 درصدی ....
 بهزاد بهمن‌نژاد: بازار دیروز در حالی با رشد ملایم 36/0 درصدی شاخص کل مواجه بود که روندی آرام اما صعودی از ساعات آغازین معاملات بر بازار حاکم بود.


بررسی معاملات روز گذشته نشان از 2 برابر شدن ارزش معاملات نسبت به روز پیشین دارد (به حدود 6 هزار میلیارد ریال رسید).

علت این امر را می‌توان عرضه 8/1 درصدی سهام «تاپیکو» با قیمت پایه 580 تومان دانست که معاملات آن ارزشی معادل 3 هزار میلیارد ریال داشت. این عرضه‌های جدید در شرایط مثبت فعلی بسیار مناسب ارزیابی می‌شود و می‌تواند از هر شائبه‌ای در خصوص حبابی شدن بورس جلوگیری کند.


از سوی دیگر، سهامداران بازار کماکان منتظر نتایج مذاکرات هسته‌ای هستند و به این دلیل با احتیاط بیشتری دست به معامله می‌زنند که این امر یکی از عوامل رشد ملایم روز گذشته شاخص کل است.

در این میان، روند صعودی گروه محصولات شیمیایی متوقف شد.


عموما عرضه سهام جدید با جذب نقدینگی از سوی سهام شرکت‌های دیگر به ویژه شرکت‌های هم‌گروه همراه است؛ بر این اساس، عرضه «تاپیکو» یکی از عوامل افت دیگر نمادهای پتروشیمی به شمار می‌آید.


در این رابطه، به گزارش بورس نیوز یک منبع آگاه در «تاپیکو» عنوان می‌کند: «وجود طرح‌های توسعه در شرکت‌های زیرمجموعه «تاپیکو» از یک سو و افزایش میزان تولید و فروش شرکت‌های فعال در صنعت پتروشیمی به واسطه تامین خوراک و همچنین دورنمای بهبود روابط و متعاقب آن افزایش صادرات از عواملی به شمار می‌آیند که بهبود روند سودآوری در این شرکت و شرکت‌های زیرمجموعه را تضمین می‌کند.»


گروه فرآورده‌های نفتی نیز پس از تعیین تکلیف در خصوص عدم اخذ عوارض آلایندگی به مسیر صعودی بازگشتند. «ونفت» بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت و با صف خرید همراه شد. بررسی معاملات این نماد نشان از حضور پررنگ‌تر حقوقی‌ها در نقش فروشنده دارد.


از سوی دیگر، گروه فلزات اساسی پس از آنکه به عنوان پربازده‌ترین گروه طی ماه گذشته شناسایی شد، روند صعودی در پیش گرفته است. «ذوب» در حالی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت که حضور سهامداران حقوقی در نقش خریدار بسیار قابل توجه بود.


  اما بانکی‌ها روند مثبت روزهای اخیر خود را ادامه دادند. محمد شاهینی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس علت رشد اخیر این گروه را تعدیل مثبت در برخی نمادها نظیر بانک سینا و ملت اعلام می‌کند. وی همچنین می‌افزاید: ذخایر ارزی برخی بانک‌های حاضر در این گروه به صورت ریالی محاسبه می‌شود که اخیرا به دلیل تغییر ارز مرجع به مبادله‌ای از 1226 به 2500 تومان تعدیل مثبت خواهند داد. «وتجارت» در حالی بیشترین حجم معاملات را در اختیار داشت که تقریبا تمام معاملات را حقوقی‌ها انجام دادند.


در این شرایط، روند منفی گروه کانه‌های فلزی متوقف شد. «ومعادن» که به همراه «کچاد» تنها نماد مثبت این گروه بود بیشترین حجم معاملات را با حضور سهامداران حقوقی به خود اختصاص داد. شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی روند ملایم منفی خود را ادامه دادند. «وبانک» بیشترین حجم معاملات این گروه را در حالی به خود اختصاص داد که حضور حقوقی‌ها به ویژه در نقش خریدار بیشتر بود. از سوی دیگر، روند مثبت ملایم مخابرات ادامه یافت.


بررسی معاملات «اخابر» نشان از عرضه‌های سنگین سهامداران حقوقی طی روزهای اخیر دارد.  در این شرایط، گروه سیمانی روند مثبت خود را ادامه داد. «سفارس» در حالی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت که با حضور پررنگ سهامداران حقوقی در نقش فروشنده مواجه بود.


در نماد «سشرق» که طی روزهای اخیر مورد توجه سهامداران است زمزمه بهره‌برداری از پروژه سیمان سفید در شرق کشور مطرح است. به گزارش بورس نیوز، این نماد که از ابتدای سال 278 درصد بازدهی داشته، پیش‌بینی سود خود را 336 ریال به ازای هر سهم اعلام کرده است. به گفته مسوولان این شرکت، بهره‌برداری از پروژه یادشده در 22 بهمن‌ماه سال جاری انجام می‌شود که نه تنها دارای مزیت صادراتی است بلکه فروش داخلی را نیز بهبود می‌بخشد.


از طرف دیگر، خودرویی‌ها از ادامه روند صعودی ناکام ماندند. درگیری این صنعت با شورای رقابت در حالی ادامه دارد که به گزارش بورس نیوز، رییس انجمن خودروسازان تغییر فرمول قیمت‌گذاری خودرو را طی نامه‌ای از شورای رقابت خواستار شده است.


در این گزارش، احمد نعمت‌بخش سه ایراد اساسی به نحوه قیمت‌گذاری قبل وارد کرده است؛ اول، در نظر گرفتن قیمت پایه این فرمول بر مبنای قیمت‌های سال 91 در حالی که خودروسازان تا کنون زیان‌های بسیاری را متحمل شده‌اند. عدم لحاظ نرخ تورم شدید شش ماهه دومین دلیل به شمار می‌آید.


همچنین، سومین دلیل پایین بودن نرخ ارز در فرمول قیمت‌گذاری است که با توجه به تهیه ارز با نرخ آزاد توسط شرکت‌های خودرویی معقول نیست. «خبهمن» در حالی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت که سهامداران حقوقی در نقش فروشنده حضور پررنگی ایفا کردند.  در نهایت، سرمایه‌گذاری‌ها روند مثبت خود را ادامه دادند.


«وسپه» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور پایاپای سهامداران حقوقی و حقیقی در اختیار داشت.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.