خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس
خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس

زیان شما اهمیتی ندارد!


 بارها و بارها دیده اید که شرکت ها به دلیل رشد قابل توجه و پی در ....       

 

بارها و بارها دیده اید که شرکت ها به دلیل رشد قابل توجه و پی در پی قیمت سهام خود از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار ملزم به ارایه اطلاعات جدید و گزارش شفاف سازی شده اند.

به گزارش بورس نیوز، در روند ارایه اطلاعات از سوی شرکت ها به نظر می رسد جاده ارایه اطلاعیه شفاف سازی به درخواست سازمان بورس یکطرفه باشد. چراکه تاکنون تنها در راستای بررسی دلایل افزایش قیمت سهام از آنها شفاف سازی درخواست شده، حال آنکه هیچگاه شرکتی در رابطه با علت کاهش قیمت سهم خود اطلاعیه ای منتشر نکرده است.

هرچند در شفاف سازی های انجام شده نیز چندان قابلیت اتکا وجود ندارد و این اطلاعیه ها نیز به نوبه خود دارای ایرادهای فراوانی است که پرداختن به آن موضوع این گزارش نیست.


به هر حال در موارد بسیاری دیده شده که با وجود هشدار مدیران شرکت ها و نیز مسئولان بازار سرمایه مبنی بر عدم وجود دلایل با اهمیت برای افزایش قیمت سهم، باز هم روند صعودی آن ادامه می یابد.


نمونه آن را می توان در یکی از شرکت های بزرگ بورسی به وضوح دید. چراکه مپنا امسال در حالی طی چندین مرحله انتشار اطلاعیه شفاف سازی از نبود تغییرات با اهمیت در شرکت خبر داده بود و مدیران این مجموعه و نیز برخی مسئولان بازار سرمایه نسبت به روند مثبت حاکم بر قیمت سهم هشدار دادند که از زمان انتشار این اطلاعیه ها در شهریور ماه سال جاری تاکنون، سهم با رشد بیش از 100 درصدی قیمت همراه شده و سهامداران و سرمایه گذارانی که براساس این گزارش ها اقدام به فروش سهم کرده و یا از خرید آن منصرف شدند، از کسب این میزان بازدهی مثبت نیز محروم ماندند. آیا به واقع تشخیص میزان ارزندگی سهام با مسئولان و مدیران بازار سرمایه است؟


یک پرسش مهم

حال توجه به این نکته لازم به نظر می رسد که اگر اطلاعات با اهمیتی در میان بوده، پس چرا در آن زمان این هشدارها داده شد؟ و اگر اتفاقات جدیدی در سهم نیفتاده، علت رشد نزدیک به 100 درصدی قیمت سهم تاکنون چیست؟


نظرات ارایه شده در نظرسنجی اخیر بورس نیوز با عنوان "آیا اطلاعیه های شفافیت کارآیی لازم را دارد و شما به آن اتکا می کنید؟" نیز مؤید همین امر است. بطوریکه بیش از 61 درصد از نظرات 4737 نفر رأی دهنده در این نظر سنجی معتقدند اطلاعیه های شفاف سازی چندان کارا نبوده و نمی توان با اتکا بر آنها اقدام به خرید یا فروش کرد.


در مقابل تنها حدود 9 درصد از کل آراء ارایه شده روند کنونی شفاف سازی شرکت ها را مناسب دانسته و بر آن اتکا می کنند.

همچنین نزدیک به 29 درصد از کل آراء، نظری بینابین داشته و تا حدودی با اتکا بر اطلاعیه های شفاف سازی شرکت ها تصمیم گیری می کنند.


چراکه روند معاملات یکشنبه هفته اخیر این سهم در بازاری که تقریباً تمامی سهم ها با صف های میلیونی فروشندگان و عرضه های پرحجم مواجه بودند، نشان از آن داشت که یا اطلاعات ویژه ای در اختیار خریداران این سهم وجود دارد و یا اینکه گمان به دستکاری قیمت آن می رود و به هر حال به نظر می رسد که مسئولان بازار سرمایه با استفاده از سامانه جدید معاملاتی و دیگر ابزارهای نظارتی موجود می توانند با متخلفان و افرادی که احیاناً در قیمت سهام شرکت دستکاری می کنند، برخورد قانونی لازم را صورت دهند یا اینکه افشای اطلاعات ویژه را در دستورکار قرار دهند.


استراتژی شکست خورده بانک مرکزی در بورس هم جواب نداد!

البته روند قیمتی اخیر سهام مپنا پس از اعلام گزارش های مدیران آن همانند اتفاقی بود که همزمان با هشدارهای رییس سابق بانک مرکزی در بهای دلار افتاد. بطوریکه با وجود هشدارهای فراوان محمود بهمنی در زمانی که دلار حدود 1900 تومان بود، قیمت ها با سرعتی زیاد و در عرض مدتی کوتاه به 3500 تومان رسید.


در هر صورت سوال اصلی اینجاست که در بورس ما چرا این فرآیند وجود دارد که تنها در مقابل رشد قیمت سهام از مدیران اطلاعیه شفاف سازی درخواست می شود؟ حال آنکه لازم به نظر می رسد که در زمان افت قابل توجه قیمت سهام نیز، شرکت ها شفاف سازی لازم را انجام دهند.


در پایان این گزارش می افزاید، می توان در این رابطه ساز و کار معینی را در نظر گرفت تا با تعیین قوانین و دستورالعمل های جدید به دنبال نوسان قیمتی مشخصی به عنوان مثال نوسان مثبت و منفی 20 درصد به صورت متوالی و در عرض چند روز محدود، شرکت ها ملزم به ارایه اطلاعیه شفاف سازی بوده و یا نماد آن برای مدتی کوتاه متوقف شود. حال آنکه در شرایط فعلی جاده درخواست ارایه اطلاعات شفاف سازی از شرکت ها توسط سازمان بورس یکطرفه است! و هیچ کس به داد سهامدارانی که سرمایه آنها در شرکت های خاص آب می شود نیست و انگار زیان سهامدار در بورس اهمیت ندارد و فقط باید مواظب آن باشیم که زیاد سود نکند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.