خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس
خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس

پتانسیل بالای "فرآور" از لحاظ عملکردی


 شرکت با همه مشکلات موجود، موفق به پوشش مناسب بالای 90 ....         

 

شرکت با همه مشکلات موجود، موفق به پوشش مناسب بالای 90 درصدی پیش بینی سود عملیاتی خود طی دوره 9 ماهه گردیده است که این نشان از پتانسیل بالای "فرآور" از لحاظ عملکردی دارد.
شرکت فرآوری مواد معدنی ایران با 12 میلیارد تومان سرمایه، اطلاعات و صورت های مالی 9 ماهه منتهی به 30 آذر 92 را منتشر کرده است.

این شرکت برای هر سهم در دوره 9 ماهه مبلغ 590 ریال سود خالص محقق کرده و با پوشش 88 درصدی سود 667 ریالی برآوردی در بودجه سال مالی جاری همراه شده است.


مدیر مالی شرکت فرآوری مواد معدنی ایران به خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: همانطور که در گزارش های 9 ماهه ارایه شده به کدال مشخص است مقدار تولید و فروش شمش روی کاهش داشته که عمده دلیل آن کمبود خاک پرعیار مورد نیاز تولید بوده است؛ هرچند می توان گفت در حال حاضر اکثر شرکت های معدنی با این مشکل مواجه هستند. بنابراین شرکت فرآوری مواد معدنی به ناچار مواد مورد نیاز خود را از بازار آزاد و معادن تحت تملک بخش خصوصی فراهم می کند که این موضوع باعث افزایش هزینه ها برای شرکت می گردد.


دواجی در خصوص عیار خاک مصرفی عنوان کرد: در حال حاضر خاک مورد استفاده برای تولید دارای عیار حدوداً 20 درصدی می باشد. در حالی که خاک با عیار بیش از 30 درصد طی سالیان گذشته به عنوان خاک پرعیار در فرآیند تولید محصولات به کار برده می شد.


دواجی در خصوص درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها اظهار داشت: شرکت فرآوری مواد معدنی با استفاده از درآمدهای مازاد خود را در بازار سرمایه و سایر پروژه هایی که توانایی افزایش سودآوری دارند، سرمایه گذاری کرده که این امر در صورت های مالی موجب افزایش درآمدهای حاصل از سرمایه گذاری ها نسبت به پیش بینی قبلی شده است.


مدیر مالی "فرآور" در خصوص افزایش درآمدهای متفرقه در پیش بینی های جدید شرکت ابراز کرد: افزایش 115 درصدی درآمدهای متفرقه عمدتاً ناشی از فروش ضایعات غیر تولیدی می باشد.


این مقام مسئول در خصوص تأمین مواد مورد نیاز از منابع خارجی عنوان کرد: حدود 30 درصد از مواد مصرفی از منابع خارجی تأمین می شود و به دلیل موجودی کافی ذخیره شده در ابتدای سال جاری، واردات مواد اولیه انجام نگرفته است.


مدیر مالی فرآوری مواد معدنی ایران پیرامون وضعیت صادرات محصولات ابراز داشت: حدود 7.7 درصد تولیدات ما به فروش خارجی اختصاص دارد که به دلیل شرایط تحریمی طی سال های اخیر، در حال حاضر محصولات تنها به ترکیه صادر می شود و ارز حاصل از فروش خارجی طی دوره 9 ماهه براساس نرخ بازار آزاد و بطور میانگین با قیمت2800 تومان در حساب ها و صورت های مالی شرکت تسعیر شده است.


وی ادامه داد: بحث باطله برداری از معدن انگوران در چند سال اخیر هنوز به پایان نرسیده و این کندی سرعت در فرآیند استحصال باعث شده بیشتر شرکت های معدنی با مشکل خاک مصرفی رو به رو شوند. همچنین طی این سال ها طرح ها و مصوباتی نیز در خصوص واگذاری این معدن به تولیدکننده ها به مجلس مطرح بوده که تاکنون به نتیجه خاصی نرسیده است. در صورتیکه تجربه نشان داده تولیدکننده ها توانایی زیادی در مدیریت مشکل ایجاد شده دارند و می توانند با افزایش سرعت در باطله برداری، این مشکل را هرچه سریع تر رفع کنند.


دواجی با اشاره به پیش بینی 10 هزار تنی تولید محصول اظهار کرد: در صورت تأمین خاک پرعیار، شرکت پتانسیل افزایش ظرفیت اسمی تولید به 18 هزار تن را دارا می باشد.


در خاتمه مدیر مالی شرکت فرآوری مواد معدنی ایران در خصوص سود عملیاتی عنوان کرد: شرکت با همه مشکلات موجود، موفق به پوشش مناسب بالای 90 درصدی پیش بینی سود عملیاتی خود طی دوره 9 ماهه گردیده است که این نشان از پتانسیل بالای "فرآور" از لحاظ عملکردی دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.