خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس
خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس

خوش آمدگویی سهامداران به "مفاخر"


 با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه 92.10.17 شاخص بازار اول ....           

 

اهالی تالار معتقدند که "مفاخر" با وجود سرمایه اندک آن، بازدهی مناسبی را طی روزهای معاملاتی آتی نصیب سهامداران خود خواهد کرد.
با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه 92.10.17 شاخص بازار اول ( تالار اصلی ) با 272 واحد کاهش به رقم 67166 واحد رسید. همین وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت 2125 واحد کاهش عدد 164034 واحد را تجربه کرد. شاخص کل بورس نیز در روز جاری با 606 واحد افت به رقم 88749 واحد رسید.

همچنین در این روز سرمایه گذاری غدیر (هلدینگ) با 71 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 105 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 10 واحد افت به رقم 848 واحد رسید.


امروز تأمین مواد اولیه فولاد صبانور با 0.36 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل پتروشیمی جم با 1 واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.


گفتنی است ارزش کل معاملات این روز به رقم 4284 میلیارد ریال رسید.


به گزارش بورس نیوز، بازار سهام در حالی معاملات روز جاری را در مسیری مثبت آغاز کرد که در پی انتشار شایعاتی مبنی بر ارتباط میان بابک زنجانی و برخی مدیران بورس رفته رفته و با گذشت اندک زمانی از زمان معاملات امروز، تغییر مسیر داد و با افت شاخص کل و نیز کاهش قیمت سهام بسیاری از شرکت های فعال بورسی همراه شد.

البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که در پی پیگیری های بورس نیوز مشخص شد که این خبر کذب محض بوده و شایعات مذکور مورد تکذیب قرار گرفت.


در چنین شرایطی، سهامداران ایران خودرو و نیز قطعه سازان معاملات روز جاری را در مسیری مثبت دنبال کردند، به گونه ای که روند معاملاتی "خودرو" همچون روزهای گذشته با عرضه های سنگین توسط سهامدار عمده رو به رو شد و در مواقعی نیز با افت قیمت همراه شد.


ولی در محدوده مثبت نوسان کرد اما در میان علل حجم بالای معاملات روزانه این مجموعه بزرگ خودروساز می توان به برنامه این شرکت جهت برگزاری مجمع عمومی فوق العاده سهامداران به منظور انتخاب اعضای هیأت در اسفند ماه سال جاری مدیره اشاره کرد که به نظر می رسد شرکت کروز در صدد افزایش میزان مالکیت خود در سهام ایران خودرو و در پی آن انتخاب سه عضو هیأت مدیره است که این رویه را توسط زیرمجموعه های خود دنبال می کند.


از سوی دیگر سهامداران شرکت های فعال در گروه پتروشیمی نیز به دلیل نگرانی های موجود میان سهامداران پیرامون تصویب میزان رشد قیمت گاز طبیعی مصرفی در صحن علنی مجلس و تأثیر آن بر وضعیت سودآوری آنها همچنان به نظاره نشسته اند تا موضوع افزایش قیمت گاز طبیعی مصرفی پتروشیمی ها پس از اعلام نظر کمیسیون تلفیق و بودجه در صحن علنی مجلس مطرح و تصویب شود. از این رو روند معاملاتی سهام شرکت های فعال در این گروه همچون روز گذشته با افت قیمت همراه بود.


اما طی روز جاری، سهامداران گروه ساختمانی نیز منتظر تعیین میزان افزایش سقف تسهیلات مسکن توسط بانک مرکزی بودند و روند معاملاتی آنها چندان رمقی نداشت، بطوریکه سهام اغلب شرکت های فعال در این گروه با کاهش قیمت مواجه شدند.


اما در حالی اقبال از سهام شرکت های فعال در گروه فلزات اساسی برگشت که روند قیمت های جهانی فلزات اساسی نسبت به روز گذشته نوسان ثبت کوچکی داشت و برخلاف روند قیمت جهان سهامداران این گروه همراه با حاکمیت روندی منفی بر بورس نظاره گر کاهش قیمت سهام موجود در پرتفوی خود بودند.


البته طی روز جاری شاهد عرضه اولیه سهام شرکت توسعه و فناوری اطلاعات بودیم، بطوریکه معادل 10 درصد از سهام این شرکت در بازار دوم فرابورس در حالی عرضه شد که روندی منفی بر اغلب سهام شرکت های فعال در گروه رایانه به استثناء "رانفور" و "فن آوا" حاکم بود. اما در هر صورت این عرضه اولیه با استقبال تالار نشینان رو به رو شد و 17 میلیون سهم عرضه شده این شرکت با سرمایه 17 میلیارد تومانی با کشف قیمت 295 تومانی که بالاتر از حد انتظار فعالان بازار سرمایه بود، مورد معامله قرار گرفت و روند معاملاتی "مفاخر" با صف بیش از یک میلیونی خریداران پایان پذیرفت و بدین ترتیب سهامداران به "مفاخر" خوش آمد گفتند.


اهالی تالار معتقدند که "مفاخر" با وجود سرمایه اندک آن، بازدهی مناسبی را طی روزهای معاملاتی آتی نصیب سهامداران خود خواهد کرد.


در پایان به روند معاملاتی شرکت های دارویی اشاره می کنیم که طی روزهای اخیر با انتشار خبرهای مختلف مبنی بر افزایش 25 درصدی قیمت فروش محصولات دارویی و کاهش 40 درصدی واردات آن مورد استقبال فعالان بازار سرمایه قرار گرفته بود اما سهام شرکت های مذکور امروز در پی عدم تصویب این برنامه از سوی مقامات و مسئولان مربوطه، چندان پرقدرت معامله نشدند، به طوریکه روند قیمتی اغلب نمادهای معاملاتی این گروه نزولی بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.