خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس
خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس

نگاهی به وضعیت "فایرا"


 به عنوان اولین تولید کننده شمش های آلومینیوم در ایران، در ....                   

 تاریخچه شرکت


به عنوان اولین تولید کننده شمش های آلومینیوم در ایران، در زمینی به مساحت 232 هکتار در کیلومتر 5 جاده اراک تهران واقع گردیده است. موضوع تأسیس کارخانه ایرالکو در سال 1346 به تصویب هیأت دولت رسید و اقدامات مربوط به نصب تأسیسات و ساختمان از سال 1348 آغاز گردید و در سال 1351 با دو خط تولید و ظرفیت 45000 تن در سال مورد بهره برداری قرار گرفت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و افزودن سه خط دیگر به پروسه تولید، ظرفیت تولید آلومینیوم اولیه به 120000تن در سال رسید که شامل انواع شمش ها به صورت تی بار، هزار پوندی، آلیاژهای ریخته گری، بیلت، اسلب و... می باشد. حدود 11000 کارخانه و کارگاه با بیش از 250000 نفر در صنایع وابسته به آلومینیوم اشتغال دارند

.

سرمایه ترکیب سهامداران

سرمایه شرکت در بدو تأسیس مبلغ 75 میلیون ریال بوده که طی چندین مرحله به رقم 607 هزار و 417 میلیارد ریال رسیده است.



ظرفیت های تولید


وضعیت تولید و فروش


* مهمترین محصول تولیدی شرکت شمش خالص است که بخشی از آن به صورت صادراتی و مابقی در داخل کشور به فروش می رسد.

* طی دوره شش ماهه نخست امسال حدود 40 درصد از محصولات شرکت به صورت صادراتی و مابقی در بورس کالا به فروش رسیده است.

* بررسی روند صادرات شمش خالص حاکی از افزایش میزان فروش صادراتی این محصول در مقابل فروش داخلی آن است.


وضعیت سودآوری


* "فایرا" در سال 91 اقدام به افزایش سرمایه نموده اما در جدول فوق برای قابل مقایسه بودن سود هر سهم از سال 90 ، سرمایه شرکت برابر 607 هزار و 417 میلیارد ریال که سرمایه جدید شرکت میباشد در نظر گرفته شده است.


*حاشیه سود عملیاتی "فایرا" در سال 91 به دلیل رشد فاحش نرخ ارز و همچنین درآمد فروش ، نسبت به سال 90 با افزایش همراه بوده است. اما در سال 92 به دلیل نمایان شدن هزینه های بالای بهای تمام شده و همچنین ثبات نرخ ارز حاشیه سود عملیاتی شرکت با کاهش نسبت به سال 91 همراه شده است.


وضعیت بهای تمام شده

* همانطور که از جدول فوق پیداست به دلیل وارداتی بودن بخش زیادی از مواد اولیه مصرفی، شرکت در سال 92 با افزایش چشم گیر بهای خرید مواد مصرفی خود همراه شده است.


* در سه ماهه دوم سال 92 شاهد کاهش نرخ خرید مواد مصرفی شرکت هستیم که دلیل آن تهیه بخشی از مواد اولیه از منابع داخلی و کاهش واردات است.


پیش بینی سود هر سهم


تنها تفاوت برآورد منطقی و خوش بینانه سال 93 مفروضات متفاوت در نرخ فروش محصول شمش خالص است.


مفروضات تولید

* مقدار تولید برای شش ماهه دوم سال 92 متناسب با عملکرد محقق شده سه ماهه دوم شرکت برآورد شده است.

*مقدار تولید شرکت برای سال 93 برابر با سال 92 لحاظ شده است.


مفروضات فروش

*میزان فروش کلیه محصولات برابر با مقدار تولید برآوردی آن ها در نظر گرفته شده است.

*درصد فروش صادراتی شمش خالص برای شش ماهه دوم سال جاری برابر 65 درصد از کل تولید این محصول در نظر گرفته شده و برای سال 93 با توجه به روند رو به رشد صادرات معادل 70 درصد از مجموع تولید آن لحاظ شده است.


مفروضات نرخ فروش


* نرخ فروش شمش خالص صادراتی شرکت در سال 92 نسبت به سال 91 با رشد همراه بوده اما به نظر میرسد قیمت این فلز ارزشمند در سه ماهه دوم امسال با افت قیمتی نسبت به سه ماهه اول و همچنین بودجه شرکت بوده است.

* در بودجه شرکت نرخ شمش خالص برای شش ماهه دوم امسال 1800 دلار به اضافه 95 دلار پیش بینی شده است.

* در برآوردهای تحلیلی قیمت فروش شمش خالص صادراتی برای نیمه دوم سال 92 مبلغ 1740 دلار به اضافه 95 دلار پرمیوم در نظر گرفته شده است.


* در برآورد های منطقی سال 93 ، نرخ فروش شمش خالص برابر 1840 دلار و در برآوردهای خوش بینانه معادل 1900 دلار در نظر گرفته شده است.


* نرخ تسعیر ارز نیز در کلیه برآوردها برابر 3000 تومان در نظر گرفته شده است.


مفروضات بهای تمام شده

*نرخ خرید محصولات برای شش ماهه دوم سال جاری برابر با قیمت های محقق شده در سه ماهه دوم امسال و برای سال 93 نیز با اندکی رشد نسبت به سال 92 برآورد شده است.


نتیجه گیری

با عنایت به اینکه سود هرسهم شرکت آلومینیوم ایران حساسیت قابل ملاحظه ای به نوسانات نرخ جهانی تنها محصول صادراتی شرکت و همچنین نرخ تسعیر ارز ، در تحلیل پیش رو سعی بر آن شد تا با برآورد قیمت واقعی این دو پارامتر به بررسی وضعیت سودآوری "فایرا" بپردازیم.


بنابراین با توجه به مفروضات عنوان شده، این شرکت می تواند در سال 92 سود 105 تومانی خود را با رشد اندک تا 115 تومان نیز تعدیل دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.