خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس
خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس

بلاتکلیفی اونس، آتی را سردرگم کرد


 طیبه شهبازی: روز گذشته از لحاظ اهمیت سیاسی برای ایران ....  طیبه شهبازی: روز گذشته از لحاظ اهمیت سیاسی برای ایران و آمریکا، روز کم نظیری بود. چشم همه به دور سوم مذاکرات ژنو در دولت تدبیر و امید دوخته شده و بازار گمانه زنی‌ها پیرامون نتایج این نشست داغ بود.


هرچند هیچ انتظاری وجود نداشت که بازارهای ارز و سکه به این مساله واکنش محسوسی نشان دهند، چراکه مدت نسبتا طولانی است که ثابت کرده‌اند اعتنایی به پیش‌بینی‌ها ندارند و منتظر نتیجه نهایی خواهند ماند.


خبرهای این روز از هشدار صریح رییس‌جمهور آمریکا به کنگره این کشور در خصوص وضع تحریم‌های جدید علیه ایران و نامه گروهی از سناتورهای دموکرات و جمهوریخواه آمریکا به «جان کری» مبنی بر حمایت از مذاکرات هسته‌ای با ایران گرفته تا گفت‌و‌گوی تلفنی رییس‌جمهور کشورمان با نخست وزیر انگلیس و تاکید بر لزوم پیشرفت در مذاکرات پیش‌رو، همگی به جو خوش بینانه موجود دامن می‌زد. از سوی دیگر خبرگزاری سی‌ان‌ان روز گذشته از شکاف عمیق بین آمریکا و رژیم صهیونیستی بر سر مساله ایران و علنی شدن این اختلافات سخن گفت.

 رییس مجلس شورای اسلامی هم دیروز اعلام کرد که ایران تضمین روشن می‌دهد که به سوی سلاح هسته‌ای نمی‌رود. همچنین تمامی نمایندگان مجلس روز گذشته در حمایت قاطع مجلس از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، بیانیه‌ای را به امضا رساندند.
این همه در شرایطی بود که هنوز تا آغاز مذاکرات ایران و 1+5 ساعاتی مانده بود و قرار بود تا بعد از نهار کاری وزیر امورخارجه کشورمان و مسوول‌ سیاست خارجی اتحادیه اروپا، این دور از مذاکرات آغاز شود. قرار است در این دوره بر روی یک بیانیه مشترک که متن آن از سوی 3+3 در جلسه گذشته به ایران ارائه شده است توافق کنند. این توافق قرار بود در نشست قبلی صورت بگیرد که کارشکنی فرانسه مانع آن شد.
به هر ترتیب هرچند که خبرهای رسیده پیرامون مهم‌ترین رویداد روز گذشته برای کشورمان، همگی از بار مثبت برخوردار بود، اما شروع به کار بازار نقدی سکه روز گذشته با افزایش قیمت‌ها همراه بود؛ این در شرایطی بود که همزمان با آغاز معاملات این بازار، اونس طلا به میزان 3 دلار نسبت به آخرین قیمت روز سه شنبه، کاهش یافته بود.

 سکه‌های نقدی اما بین 1000 تا 4000 تومان افزایش بها داشتند. این روند تا یک ساعت پس از شروع داد‌و‌ستدها ادامه داشت و پس از آن از قیمت این سکه‌ها به تدریج کاسته شد تا جایی که کاهش حدود 9000 تومان را به خود دید (یعنی 13 هزار تومان کاهش از قیمت ثبت شده برای سقف افزایش این روز). کمترین و بیشترین قیمت ثبت شده برای سکه طرح جدید در بازار نقدی روز گذشته (تا لحظه تنظیم این گزارش) 909 و 922 هزار تومان بود.

 ریزش‌های تدریجی سکه نقدی، آتی را هم با خود همراه کرد، اما این سکه‌ها در برابر ریزش قیمت تا حدودی مقاومت کردند. این ریزش‌ها زمانی شدت گرفت که اونس طلا به میزان قابل توجهی سقوط کرد.
در این هنگام بازار آتی سکه فعالیت خود را آغاز کرد و از همان ابتدا بر بهای سررسیدهای خود به میزان اندکی افزود. پس از آن با گذشت کمتر از یک ساعت از معاملات آتی سکه، تمامی چهار سررسید آن کاهش قیمت گرفتند و در میانه معاملات مجددا در هر دو دامنه مثبت و منفی نوسان کردند.

 رفتار سکه‌های نقدی و آتی روز گذشته نشان داد که بیش از هر شاخص دیگری(حداقل تا میانه معاملات)، از روند قیمتی دلار در این روز تبعیت کردند. قیمت این ارز صبح دیروز 3010 تومان بود که نسبت به آخرین بهای روز سه شنبه افزایش را نشان می‌داد و به تدریج از بهای آن کاسته شد و سکه را نیز همراه خود کرد.

 در مورد روند حرکتی قیمت دلار پیش‌‌بینی‌ها نشان می‌دهد که انتظار خاصی برای نوسان شدید وجود ندارد، مگر اینکه خبرهایی که در خصوص بودجه سال 93 انتشار خواهند یافت، از تصمیم ویژه‌ای برای دلار پرده بردارند.
در حال حاضر با توجه به قیمت اونس طلا و بهای دلار، سکه به نسبت طلای به کار رفته در آن، در حدود 16 هزار تومان حباب دارد (اما نسبت به طلای آب شده حبابی ندارد) که این حباب برای خریداران سکه ایجاد ریسک می‌کند.

از سوی دیگر اختلاف قیمت بین سررسیدهای آتی سکه در حال کاهش است به طوری که روز گذشته اختلاف بین دو سررسید آذر و دی برای ساعاتی حدود 18 هزار تومان بود و این مساله برای فروشندگان سررسیدهای آتی ریسک را به دنبال خواهد داشت؛ اما از آنجا که بازار عکس‌العمل شدید و ناگهانی به رویدادهایی مانند مذاکرات ژنو نشان نمی‌دهد، این فرصت را به معامله‌گران می‌دهد تا به تغییر موقعیت بپردازند.
امروز آخرین روزی است که معاملات سررسیدهای آتی سکه از ساعت 12 ظهر با دوره پیش گشایش نیم ساعته آغاز می‌شود و طبق آخرین اطلاعیه بورس کالای ایران، قراردادهای آتی سکه از روز شنبه از ساعت 10 صبح تا 18 صورت خواهد پذیرفت.

به نظر می‌رسد هیجان معامله‌گران که مدت زیادی را در انتظار تغییر ساعت معاملاتی آتی سکه به سر برده اند از روز شنبه برای حضور در این بازار شدت بگیرد و پیش‌بینی می‌شود بر تعداد خریداران و فروشندگان سررسیدهای آتی به نسبت یکی دو ماه اخیر، به تدریج افزوده شود.

  طی هفته گذشته هیچ عاملی نتوانست منجر به حضور بیشتر و فعال تر خریداران و فروشندگان سکه‌های آتی در این بازار شود، اما این انتظار وجود دارد که افزایش ساعت معاملاتی این پتانسیل را داشته باشد که بر رونق بازار بیفزاید خصوصا اینکه همزمانی تقریبی با شروع به کار بازار نقدی سکه، انگیزه حضور فعال برای تعیین قیمت سررسیدهای آتی را افزایش می‌دهد.
از سوی دیگر نتایج نشست دو روزه ژنو و روند آتی اونس طلا طی امروز و فردا روشن شده و جهت بازارهای ارز و سکه را برای شنبه مشخص خواهد کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.