خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس
خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس

آرامش نسبی صنایع در پایان هفته


   بهزاد بهمن‌نژاد: بازار دیروز در حالی با رشد ملایم 5/0 درصدی شاخص کل مواجه شد ....

 بهزاد بهمن‌نژاد: بازار دیروز در حالی با رشد ملایم 5/0 درصدی شاخص کل مواجه شد که به‌رغم منفی بودن بسیاری از نمادها، رشد نمادهای بزرگ (ارزش بازار بالا) کل بازار را مثبت کرد.

در این میان، گروه محصولات شیمیایی برای دومین روز پیاپی مثبت شدند. در این گروه «پارسان» بیشترین حجم معاملات را در حالی در اختیار داشت که از ابتدای هفته سپری‌شده بیشتر با حضور حقوقی‌ها در نقش خریدار مواجه بوده است. اما گروه فرآورده‌های نفتی که با توجه به شفاف‌سازی در حساب‌های مالی در خصوص عدم تاثیر مالیات‌ها بر پیش‌بینی سود، از روز سه‌شنبه برای صعودهای بیشتر گام برداشته بود، در معاملات روز گذشته متوقف شد.


علت این امر را می‌توان افت نماد «شبریز» با توجه به ارائه گزارش 6 ماهه نه چندان مطلوب از منظر سهامداران دانست که در تقابل با نمادهای مثبتی مثل «شبندر» و «ونفت» قرار گرفت. از سوی دیگر، گروه فلزات اساسی کماکان به روند نزولی خود ادامه داد. در تشریح این روند می‌توان به رکود در بازار بورس کالای فلزات اساسی طی چند ماه اخیر و همچنین روند نزولی قیمت فلزات اساسی در بازار لندن که مستقیما بر قیمت‌گذاری محصولات داخلی اثرگذار است اشاره کرد. اما بانکی‌ها روند مثبت خود را تغییر داده و منفی شدند. «وبصادر» به عنوان تنها نماد مثبت روز گذشته، بیشترین حجم معاملات را در اختیار داشت؛ بررسی معاملات این نماد نشان از عرضه‌ سنگین حقوقی‌ها در روزهای اخیر دارد.


در این شرایط، گروه کانه‌های فلزی برای دومین روز متوالی مثبت شدند. «کروی» بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت. شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی، چند روزی است که روند صعودی در پیش گرفته‌اند. «وصندوق» پس از ارائه صورت وضعیت پرتفوی دوره یک ماهه در روز گذشته، با بیشترین حجم معاملات به عنوان تنها نماد مثبت گروه نیز شناخته شد و توانست روز مثبتی را برای گروه رقم زند. مخابرات هم روند مثبت روزهای اخیر را ادامه داد.


پیمان حدادی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص رشد این گروه می‌گوید: افزایش تعرفه تلفن‌های ثابت یکی از مهم‌ترین این عوامل بوده است که با اعتراضات سازمان تنظیم مقررات مواجه شده است. این عمل در مجموع 14 تومان بر EPS این نماد اثر خواهد گذاشت که در صورت بازگشت مازاد دریافتی، کاهش EPS را در پی خواهد داشت. وی همچنین، می‌افزاید: اگر تغییرات شاخص این گروه را بررسی کنیم، از ابتدای سال تا هفته‌های گذشته، حدود 50 درصد بازدهی داشته است که در حدود 40 درصد از کل بازار (شاخص کل) عقب مانده است. بنابراین، بخشی از این رشد برای همراهی با کل بازار است؛ اما اینکه چرا سهامداران اکنون به این سهام علاقه‌مند شده‌اند، رکود نسبی روزهای اخیر در گروه‌های پیشرو نظیر پتروشیمی و پالایشگاهی است که اقبال سهامداران به سمت این نماد را در پی داشته است.


همچنین، بالا بودن حجم مبنای «اخابر» از جمله عوامل دیگری است که توانسته سهامداران عمده را به خود جذب کند؛ زیرا سهامدار عمده در نمادهایی که حجم معاملات کمی دارند، نمی‌تواند سرمایه‌گذاری قابل توجهی انجام دهد. از سوی دیگر سیمانی‌ها که همچنان در فاز استراحت به سر می‌برند روز گذشته مثبت شدند. یکی از عوامل تاثیرگذار بر این رشد، بازگشایی بدون محدودیت نوسان قیمت «سشرق» پس از برگزاری مجمع و تخصیص سود نقدی بود؛ بر این اساس، این نماد بیشترین حجم معاملات گروه را در حالی در اختیار گرفت که با حدود 8 درصد رشد مواجه شد.

اما خودرویی‌ها در ادامه نوسان‌های هفته‌های اخیر، منفی شدند. پیمان حدادی در این باره می‌گوید: علت اصلی این نوسانات گزارش‌های مالی متفاوت نمادهای این گروه است؛ بر این اساس، نمادهایی نظیر «خزامیا» «خگستر» و «خشرق» گزارش‌های قوی ارائه کردند که رشد گروه را به همراه داشته، در حالی که گزارش‌های ضعیفی نظیر آنچه «خساپا» و «خپارس» ارائه کردند منجر به منفی شدن سهام آنها شده است. همچنین، عدم تداوم روند مثبت در این گروه متاثر از برخی عوامل بنیادی نظیر هزینه‌های مالی زیاد و مشکل در تامین منابع ارزی است.


این تحلیلگر در ادامه اظهار می‌کند: صحبت‌های وزیر صنعت مبنی بر افزایش قیمت 5 تا 7 درصدی برخی محصولات و رشد تولید خودرو طی یکی، دو ماه اخیر از جمله عوامل مثبت این گروه بوده است.


حدادی در خصوص احتمال رفع تحریم‌ها و همچنین افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی اشاره می‌کند: رفع تحریم‌ها آثار بلندمدتی دارد که سهامداران باید توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند؛ بر این اساس، رسیدن به سوددهی برای خودروسازان در زمان‌های طولانی می‌تواند صورت پذیرد که نسبت قیمت به درآمد (P/E) بالای این گروه را سوال‌برانگیز می‌کند. همچنین، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی، فقط ساختار مالی بر روی کاغذ را بهبود می‌دهد تا شرکت‌ها بتوانند تسهیلات مالی بیشتری دریافت کنند، اما در عمل بر کارایی شرکت اثرگذار نیست.


همچنین، این عمل هزینه استهلاک را افزایش می‌دهد. در رویدادی دیگر، سرمایه‌گذاری‌ها روند صعودی خود را تغییر داده و منفی شدند. «وسپه» که طی روزهای اخیر با حضور حقوقی‌ها در نقش خریدار مواجه بوده است بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.