خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس
خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس

چند اسب بخار به قدرت "خودرو" افزوده می شود؟!


 شرکت ایران خودرو نیز با توجه به مالکیت 78 درصدی در سهام ....                 
 

شرکت ایران خودرو نیز با توجه به مالکیت 78 درصدی در سهام "خگستر" به طور اسمی سودی بیش از 450 میلیارد تومان یعنی به ازای هر سهم 46 تومان کسب می نماید.
واگذاری بلوک 33 درصدی بانک پارسیان توسط گروه ایران خودرو از جمله داستان های دنباله دار بورس بوده که از سال 88 تاکنون بحث فروش آن بارها و بارها مطرح شده است.

براساس گزارش بورس نیوز، اکنون و در میان غوغای خبرهای خوش و امیدوارها پیرامون صنعت خودرو بار دیگر موضوع فروش بلوک 33 درصدی "وپارس" توسط این گروه به میان آمده است.


فارغ از اینکه این بار داستان واگذاری بلوک مذکور چه سرانجامی پیدا خواهد کرد، در این گزارش به بررسی اثرات این واگذاری بر وضعیت شرکت های خودرویی می پردازیم.




همان طور که از جدول فوق پیداست در میان سهامداران بلوک 33 درصدی بانک پارسیان، حضور دو زیرمجموعه بورسی شرکت ایران خودرو یعنی شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو و همچنین شرکت تولید محور خودرو به چشم می خورد حال آنکه مابقی سهامداران عمده از جمله زیرمجموعه های غیر بورسی شرکت ایران خودرو می باشند.


بنابراین باید دید در وهله اول فروش بلوک مذکور چه میزان بر سود هر یک از دو شرکت زیرمجموعه بورسی "خودرو" اضافه خواهد کرد و در گام بعدی به بررسی میزان انتفاع شرکت ایران خودرو از رشد سودآوری زیرمجموعه هایش بپردازیم.




با عنایت به جدول فوق "خگستر" با دارا بودن بیشترین سهم از بلوک بانک پارسیان بالاترین تأثیرپذیری را نسبت به اجرای طرح فروش سهام این بانک بزرگ توسط گروه ایران خودرو دارد به گونه ای که با فروش سهم 10 درصدی خود رقمی معادل 576 میلیارد تومان سود کسب می کند که با توجه به سرمایه 150 میلیارد تومانی این شرکت به ازای هر سهم 384 تومان سود محقق خواهد شد.


شرکت تولید محور خودرو نیز با دارا بودن حدود یک درصد از سهام "وپارس" رقمی معادل 69 میلیارد تومان سود شناسایی خواهد کرد که با عنایت به سرمایه 30 میلیاردی "خمحور" سود هر سهم شرکت 232 تومان رشد خواهد داشت.


تا اینجای داستان در پی بررسی اثر مستقیم فروش بلوک "وپارس" بر سهامداران آن بودیم اما در این بین نباید از اثر غیر مستقیم شناسایی سودهای مذکور بر سهامداران "خگستر" و "خمحور" چشم پوشی کرد.




بنابراین همان طور که پیداست شرکت های ایران خودرو دیزل و ایران خودرو از جمله مجموعه های بورسی هستند که به طور غیر مستقیم از فروش بلوک "وپارس" منتفع خواهند شد.


به طوریکه شرکت ایران خودرو دیزل با دارا بودن 52 درصد از سهام "خمحور" به طور اسمی مبلغی معادل 36 میلیارد تومان سود از این بابت کسب خواهد کرد که با توجه به سرمایه 160 میلیارد تومانی "خاور" رقمی معادل 22 تومان به ازای هر سهم می باشد.


همچنین شرکت ایران خودرو نیز با توجه به مالکیت 78 درصدی در سهام "خگستر" به طور اسمی سودی بیش از 450 میلیارد تومان یعنی به ازای هر سهم 46 تومان کسب می نماید.


در محاسبه سود تخصیصی به دو شرکت ایران خودرو دیزل و شرکت ایران خودرو این موضوع حائز اهمیت است که میزان نقدینگی واقعی حاصله از این محل، بستگی به درصد سود تقسیمی "خگستر" و "خمحور" میان سهامداران خود دارد بنابراین هرچند که به طور اسمی سود قابل توجهی نصیب سهامداران عمده یعنی "خاور" و "خودرو" می گردد اما باید دید در مرحله تقسیم سود چه میزان از مبالغ عنوان شده قابلیت تخصیص می یابد.


در پایان خاطر نشان می شود ، در میان سهامداران بانک پارسیان تعداد زیادی از زیرمجموعه های غیر بورسی شرکت ایران خودرو نیز حضور دارند که به دلیل درصد مالکیت اندک آنها و همچنین عدم دسترسی به اطلاعات دقیق پیرامون میزان سهام و بهای تمام شده آنها در بلوک "وپارس" از محاسبه رشد سودآوری آنها صرف نظر شده است.


واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.