خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس
خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس

نسخه سال 93 بورس پیچیده شد!


 در واقع تاکنون اثرات ناشی از افزایش دلار در سود آوری شرکت ها ....           
 

در واقع تاکنون اثرات ناشی از افزایش دلار در سود آوری شرکت ها و افزایش ارزش جایگزینی بسیاری از شرکت ها در قیمت سهم ها لحاظ شده است و از این پس باید منتظر تحول در وضعیت تولید و فروش و سرفصل های بهای تمام شده و کلاً فضای عملیاتی آن ها از جمله اجرا و راه اندازی طرح های توسعه و موارد این چنینی بود تا بتوان به رشد قیمتی سهام آنها امیدوار بود.
در ادامه تحولات بازار سرمایه از این پس بصورت معمول باید منتظر ارایه گزارش عملکرد 9 ماهه شرکت های بورسی باشیم که تقریباً می تواند معیار خوبی برای تصمیم گیری سرمایه گذاران باشد چراکه این گزارش ها بیانگر توان شرکت ها در پوشش بودجه پیش بینی شده خود را دارد، همچنین میزان افزایش یا کاهش احتمالی پیش بینی ها نیز در این گزارش قابل برآورد می باشد. لذا با ارسال این گزارش ها از سوی شرکت های بورسی سرمایه گذاران به تدریج شروع به اصلاح سبد سرمایه گذاری خود می نمایند که حتی به نوعی بیانگر جهت گیری سرمایه گذاران در سال آتی نیز می باشد در همین زمینه رضاپور کارشناس بازار سرمایه به خبرنگار بورس نیوز گفت: به اعتقاد بنده با اطلاعات و شرایط واقع بینانه فعلی بخش عمده ای از بازدهی بازار را باید سپری شده دانست. چه بسا برخی نمادها با فرض های بسیار خوشبینانه­ آینده، هم اکنون در حال معامله هستند که اگر رخدادهای مورد انتظار همچون فروش یا جابجایی دارایی ها و ... عملاً اتفاق نیافتد قیمت های فعلی برخی نمادها برای سرمایه گذاران جدید جذابیت قابل توجهی ندارد.

اما ممکن است با تلاش های جدی دولت و مسئولین گشایش هایی در مسیر افزایش تولید و فروش شرکت ها و یا کاهش بهای تمام شده محصولات برخی صنایع در راستای اقدامات بین المللی در مسیر کاهش تحریم ها صورت پذیرید که در این صورت می توان به جهش سود آوری برخی شرکت ها و تداوم مسیر رشد کلی بازار امیدوار بود که برخی سیگنال ها نیز از همین موضوع حکایت دارد.


در واقع تاکنون اثرات ناشی از افزایش دلار در سود آوری شرکت ها و افزایش ارزش جایگزین بسیاری از شرکت ها در قیمت سهم ها لحاظ شده است و از این پس باید منتظر تحول در وضعیت تولید و فروش و سرفصل های بهای تمام شده و کلاً فضای عملیاتی آن ها از جمله اجرا و راه اندازی طرح های توسعه و موارد این چنینی بود تا بتوان به رشد قیمتی سهام آنها امیدوار بود.


این کارشناس بازار سرمایه همچنین در خصوص پیش بینی خود نسبت به نحوه ارایه گزارش عملکرد 9 ماهه شرکت ها نیز به خبرنگار بورس نیوز گفت: آن طور که از شواهد بر می آید از بسیاری از شرکت ها نباید انتظار گزارشات فوق العاده ای داشت و به نظر می رسد کماکان عمده شرکت ها فضای احتیاط را در پیش گیرند. به خصوص اگر نتیجه برخی ابهامات تأثیرگذار بر شرکت ها تا آن زمان شفاف نشود.


رضاپور در جواب این پرسش که آیا در سال آتی نیز شاهد تداوم روند فعلی بازدهی نمادهای بورس خواهیم بود یا خیر و یا اینکه اصولاً امکان رشد قیمت سهام شرکت هایی که در سال جاری با بازدهی های بسیار بالایی روبرو شده اند وجود دارد؟ نیز اظهار داشت: بدون شک سال آینده سال بسیار با اهمیتی برای بازار است. امسال سال خوش بینی ها بوده ولی سال آینده سال واقع بینی است. اگر خوشبینی ها به وقوع بپیوندد بدون شک مقدمات خوش بینی به آینده آن نیز فراهم خواهد بود. در ابتدای سال آینده نتیجه مذاکرات ژنو تأثیرات قابل توجهی بر فضای سرمایه گذاری و کسب و کار کشور خواهد داشت و در صورت رخدادهای عملی مثبت، تداوم سیر صعودی قیمت سهام رشد یافته در سال جاری نیز وجود دارد اما قطعاً این بر مبنای فضای واقع بینانه تری صورت خواهد گرفت که مسلماً برندگان افرادی هستند که به دور از هیجان و بر مبنای تحلیل و منطق به سرمایه گذاری هوشمندانه اقدام کرده باشند. اما اگر فضای واقع بینانه موید این شرایط نباشد، نباید به فضایی مشابه سال 92 در بازار سال 93 امیدوار بود و در این صورت سرمایه گذارانی که صرفاً از روی شنیده و شایعات و بدون مبنای بنیادی سرمایه گذاری کرده اند احتمالاً آسیب بیشتری خواهند دید.


رضاپور در خصوص گروه هایی که در سال 93از شانس بالاتری به منظور رشد برخوردارند نیز گفت: بررسی وضعیت بازار فلزات در داخل و خارج نشان می دهد برخی شرکت های این صنعت پتانسیل رشد مناسبی را در بلند مدت دارا هستند. از آن جمله به سهام شرکت های گروه روی و شرکت هایی مانند فولاد مبارکه می توان اشاره نمود. برخی شرکت های پتروشیمی نیز در مقایسه با شرکت های سایر صنایع و با در نظر گرفتن مزیت کشور، قیمت های جذابی دارند که البته امیدواریم این مزیت ها همچنان پایدار بماند و با برطرف شدن مشکلات تولید و فروش صادراتی این شرکت ها بستر سرمایه گذاری بیشتر در این صنعت فراهم باشد.


این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: مسلماً تداوم روند رشد قیمت های جهانی فلزات، شرکت های وابسته داخلی را متأثر می سازد و در صورت ثبات و عدم برگشت قیمت ها، تأثیر آن بر تداوم خوشبینی سرمایه گذاران به این گروه موثر است. از سوی دیگر گروه سنگ آهنی نیز با ابهاماتی دست و پنجه نرم می کند بطوریکه افزایش بهره­ مالکانه و حقوق دولتی معادن هزینه های این شرکت ها را افزایش خواهد داد، اگر این شرکت ها این هزینه را به قیمت فروش خود منتقل کنند با توجه به اینکه نرخ محصولات نهایی فولاد سازان با قیمت های جهانی چندان فاصله ای ندارد و قابل افزایش نیست، حاشیه سود فولادسازان کاهش پیدا خواهد کرد. بحث آزادسازی نرخ سنگ آهن هم مطرح هست که آن هم شرایط مشابهی ایجاد می کند. فولادسازان نیز به عنوان صنعت زیربنایی کشور، شرکت های مورد نیاز دولت هستند که فشار به آنها با توجه به نیاز کشور چندان معقول نیست به هر حال ابهامات باعث احتیاط بیشتر سرمایه گذاران در این نماد­ها شده است.


به گزارش بورس نیوز یکی از مشکلاتی که هم اکنون در روند معاملات بازار سرمایه مشاهده می شود مشکل نوسان شدید در معاملات بورسی می باشد به عبارت دیگر می توان گفت که نقدینگی در بورس با سرعت زیادی از یک گروه به گروه دیگر منتقل می شود که به نوعی می توان گفت احتمال رشد بی دلیل برخی از نماد ها همین موضوع باشد، رضاپور در این زمینه نیز خاطر نشان کرد: بازار قبل از افت های اخیر در بسیاری از نماد ها به نقاط اشباع قیمتی با شرایط فعلی اقتصادی رسیده بود و برای ادامه راه و مشخص شدن روند جدید نیاز به اطلاعات جدید است. متأسفانه این روزها به شدت اخبار غیرموثق ولی بسیار با اهمیت در رسانه ها منعکس می شود و سرمایه گذاران را سر در گم می کند و با افزایش ریسک صنایع امنیت خاطر سرمایه گذاران را موجب می شود. ورود افراد غیر متخصص به بازار نیز به رفتار هیجانی روی نمادها دامن زده است و فشار تقاضا و عرضه در برخی نماد ها را چند برابر کرده است و آن را از رفتار معقولانه دور کرده است.


رضاپور در بخش دیگری از این گفتگو در خصوص دلایل تمایل سرمایه گذاران به صنایع کوچک و پایین دستی بورس گفت: حجم منابع فعال در بازار سرمایه در مقایسه با دو سال گذشته به شدت افزایش یافته است و تنش های فراوان ایجاد شده پیرامون صنایع زیربنایی کشور و عدم تزریق منابع سنگین به این دست شرکت ها با ابهامات ایجاد شده اخیر، موجب شده این گروه­ها با کم اقبالی بازار و در درصد­های صفر و منفی معاملات خود را پشت سر گذارند و سهام برخی شرکت های کوچک و پایین دستی که گاهاً با تقاضاهای سفته بازی به حرکت در می آیند در جمع نمادهای سبز تابلو مشاهده شوند و سرمایه گذاران غیر حرفه ای را به سمت خود جذب می کنند. بدون شک اگر رخدادهای با اهمیتی در سهام شرکت های کوچک وجود نداشته باشد برای نتیجه کار این سرمایه گذاران جدید باید نگران بود.


وی در خصوص چشم انداز بازارهای رقیب بورس در سال 93و تأثیر تحولات آنها در بازار سرمایه تصریح کرد: بررسی بسیاری از فاکتورها با "اطلاعات فعلی" نشان می دهد لااقل به رونق قابل توجه بازارهای موازی بورس نمی توان خیلی امیدوار بود اما به نظر می رسد از شرایط رکود نیز خارج شوند. به عنوان نمونه مسکنی که در اسفند ماه سال 91، متری 10 میلیون خریدار داشت و هم اکنون متری 7 میلیون نیز خریدار ندارد شاید در ماه های بعد در همین رقم و یا کمی بالاتر از این ارقام خریدار داشته باشد اما این را به جهش قیمتی و امکان کسب بازدهی جذاب نمی توان تعبیر نمود. کارشناسان بازار طلا نیز انتظار جهش های پیاپی قیمت این فلز با ارزش را در مقطع فعلی و با اطلاعات فعلی ندارند. اما نکته مهم در حرکت این بخش نرخ دلار است که فعلاً برنامه بر کنترل آن است اگر به موفقیت مسئولین به خصوص در راستای روابط بین الملل خوشبین باشیم نباید به جهش قابل توجه این بخش چندان امید داشت ولی هر گونه سیگنال مخرب جدی در روابط بین الملل می تواند محرک این بخش مهم باشد.


از این پس، عوامل مهمی از جمله بندهای بودجه و تحولات سیاسی داخلی و خارجی بر روند آتی بازار مؤثر است و به دلیل جذابیت عرضه در برخی نماد­ها اگر خبرهای خوبی در مسیر تولید و سیاست های حمایتی از این بخش، به گوش نرسد سرمایه های آماده­ خروج را تحریک به بررسی بازار جدید خواهد کرد که البته فعلا سیگنال جدی صادر نمی کنند و سرمایه گذاران را به ماندن در بورس تشویق می کنند. هنوز سرمایه گذاران به آینده­ شرکت های بورسی امیدوار هستند و امیدواریم این امید به رونق و بهبود وضعیت شرکت ها با برخی اظهار نظرها و تصمیمات خرد و کلان کم فروغ نشود.


رضاپور در خصوص ریسک های مترتب به رشد بازار در سال 93 نیز به خبرنگار بورس نیوز یادآور شد: به دلیل آنچه در بخش های قبل به آن پرداختیم ریسک ها و موانع از این پس پتانسیل بیشتری برای فشار به بازار خواهند داشت، چرا که به دلیل رشد های پیاپی، بازار رویکردهای رادیکال و منفی را بر خلاف ماه های قبل با خوش بینی استقبال نخواهد کرد و به هر خبر منفی واکنش نشان خواهد داد همچنین ورود سرمایه های غیر حرفه­ای و شناورسازی بسیاری از نمادها به سمت سرمایه گذاران غیر حرفه­ای نیز به این هیجانات کمک خواهد کرد.


عضو هیأت مدیره شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه تصریح کرد: از این پس سیاست های اقتصادی و سیاسی نقش پررنگ تری در تحولات بازار سرمایه ایفا خواهند کرد. حواشی مصوبات مجلس درخصوص موارد با اهمیت و تأثیرگذار بر سودآوری شرکت ها همچون نرخ خوراک، تعرفه های واردات و صادرات کالاها و مفروضات اجرای مرحله بعدی طرح تحول، وضعیت بودجه عمرانی، روابط با کشورهای منطقه و رویه همکاری با کشورهای اروپایی و آمریکا و هرگونه تندروی و کندروی به دلایل واکنش های خارجی و جناح های داخلی شاید مهمترین عواملی باشند که می توانند شرایط پیش رو را مبهم سازند و هرگونه خبر و به خصوص اقدام عملی در جهت حفظ منافع ملی، توام با رویکرد سازنده و نتیجه بخش با دنیا در صورت بروز، در وضعیت عملیاتی صنایع و شرکت ها و گشایش بندهای بسته به دست و پای آنها، می تواند نوید بخش پایداری رونق در بورس باشد.


وی در پایان اظهار داشت: به طور کلی خوب است که صحبت ها و اظهار نظرهای مهم در کمسیون های مجلس به گوش همه برسد اما با رویه فعلی خیر که خبرگزاری های تک تک بیانات کارشناسانه و یا غیرکارشناسانه آنها را به لحظه مخابره کنند و هر لحظه خبری به بازار مخابره شود که شاید اساساً نتیجه نهایی نباشد. مسئولین باید مقداری در اظهار نظرهای خود توجه به امواج ناشی از صحبت هایشان داشته باشند وگرنه در همین دوره بررسی بودجه نیز با رویه اطلاع رسانی فعلی، بخشی از فعالان غیرحرفه ای اقتصاد را طعمه افرادی خواهند کرد که رانت اطلاعاتی قوی تری دارند و به آنها صدمات جدی وارد خواهد شد که این با روح تمایلات دولت و مجلس فعلی در تضاد است و روح و جسم سرمایه گذاران و فعالان بخش های مختلف اقتصاد را نیز آزرده خواهد کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.