خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس
خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس

تجربه سال 92 تکرار نخواهد شد/پرپتانسیل های سال 93


 با نزدیک شدن به ماه های پایانی سال 92 فعالان اقتصادی با دقت ....            

 

با نزدیک شدن به ماه های پایانی سال 92 فعالان اقتصادی با دقت بیشتری به تحولات اقتصادی و حتی سیاسی کشور توجه می نمایند مسایلی پیرامون بودجه سال 93 که بیانگر خط فکری دولت که مبنایی برای پیش بینی تحولات سال آتی نیز می باشد این روزها در رسانه ها بیشتر مورد توجه قرار می گیرد و خاطر نشان می شود که فعالان بازار سرمایه نیز که هم اکنون بخش مهم و مؤثری از بدنه اقتصادی کشور محسوب می شوند نیز به اقتضاء اخبار منتشر شده به آن واکنش نشان می دهند و انتظار می رود در ماه های پیش رو نیز نوسانات بازار از این محل افزایش یابد.

عظیم ثابت یکی از کارشناسان بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز با بیان این مطلب در خصوص این تحولات اظهار داشت: در سال های اخیر با توجه به گسترش نقش بازار سرمایه در صحنه اقتصادی کشور، رسانه ها نیز توجه بیشتری را به این بخش از خود نشان می دهند که این توجه ویژه از سویی با عنایت به ماهیت بازار سرمایه بسیار مفید می باشد و از سوی دیگر چنانچه حساسیت های مذکور بیش از حد معمول قرار گیرد به نوعی باعث می شود برخی از اخبار که در شرایط عادی می توان آن را یک اظهارنظر شخصی دانست از وزن بالاتری برخوردار شود و بیشتر از حد انتظار در روند بازار سرمایه تأثیر داشته باشد.


وی خاطر نشان ساخت: بحث مربوط به نرخ خوراک پتروشیمی ها که در روزهای اخیر پس از انتشار برخی اظهارنظرها موجب نوسان در قیمت سهام بعضی از نمادهای این گروه گردید می تواند نمونه مناسبی بر این ادعا باشد.

وی نقش رسانه ها در تعدیل حساسیت هایی از این دست را بسیار مهم ارزیابی کرد و در این رابطه افزود: فعالان عرصه اطلاع رسانی در انتشار اخبار باید بیش از گذشته جوانب مختلف را رعایت کرده و به اهمیت کار خود واقف باشند تا انتشار این گونه اطلاعات زمینه ساز تحولات غیر منطقی و از دست رفتن سرمایه اصلی بازار سرمایه که همان اعتماد می باشد، نشود.

عظیم ثابت در ادامه گفتگوی خود با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: در سال های اخیر همانطور که آمار و ارقام نشان می دهد بورس در دو زمینه گسترش ابزارها و جذب سرمایه پیشرفت چشمگیری داشته و هم اکنون شاهد حضور سرمایه گذاران جدیدی در این عرصه هستیم که این موضوع تلاش بیشتر مسئولان و فعالان عرصه های مختلف بازار سرمایه را نسبت به حفظ و گسترش آن می طلبد.


این کارشناس بازار سرمایه در بخش دیگر اظهارات خود در خصوص روند معاملات بازار سرمایه در روزهای اخیر نیز گفت: هرچند تلاش های خوبی در زمینه اطلاع رسانی و شفاف سازی وضعیت صنایع و شرکت های بورسی در حال انجام است اما با توجه به روند معاملات می توان گفت برخی ازگروه ها با توجه به وضع موجود و حتی با در نظر گرفتن چشم اندازشان از روند معاملاتی صحیحی برخوردار نبوده و این موضوع کمی نگران کننده تلقی می گردد.


عظیم ثابت برخی از نمادهای گروه خودرویی را به دلیل مشکل ساختاری موجود و چشم انداز پیش رو از جمله نمادهایی دانست که روند معاملاتی صحیحی را تجربه نمی نمایند.


این کارشناس بازار سرمایه گروه پتروشیمی و برخی از پالایشگاهی ها را به واسطه نگاه دولت در بودجه به این صنعت و تأکید دولتمردان بر ایجاد مزیت های صادراتی در کشور از جمله صنایعی دانست که از چشم انداز مناسبی برخوردارند.


وی همچنین گروه فلزات اساسی و معدنی ها را در صورت حل مشکلاتی از قبیل نرخ بهره مالکانه و برطرف شدن ابهامات پیرامون اجرای فاز بعدی طرح هدفمندی یارانه ها، از جمله گروه های آینده دار در بورس دانست و در این رابطه به دولتمردان توصیه کرد که هرچه زودتر به برخی از مناقشات در این گروه ها مانند نرخ بهره مالکانه که هر ساله موجب ایجاد نوسانات غیر منطقی و در ادامه ضرر و زیان بی دلیل بسیاری از سرمایه گذاران بورسی می شوند از طریق وضع یک قانون مدوم جامع و ثابت برای همیشه خاتمه دهند.


وی استفاده از تجربه قانون ارزش افزوده را درحل این مناقشه بسیار مناسب دانست و در این رابطه توضیح داد: صرف نظر از اینکه آیا فرمول تعیین شده برای ارزش افزوده درست بوده یا خیر باید گفت با توجه به اینکه فعالان اقتصادی می تواند به صورت دقیق نسبت به تحولات طرح مالیات ارزش افزوده در هر سال اشراف داشته باشند لذا در برنامه ریزی های خود می توانند به بالاترین کارایی دست یابند. از همین رو می توان بحث بهره مالکانه و سایر مسایلی از این دست را یکبار و به صورت تخصصی برای همیشه روشن نمود تا جلو شکل گیری هر گونه رانت ویژه نیز در این بخش گرفته شود.


عظیم ثابت در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرنگار بورس نیوز در خصوص چشم انداز سال آتی بازار سرمایه نیز گفت: با توجه به اینکه دولت نرخ دلار را در بودجه نزدیک به 7 درصد رشد نسبت به سال جاری در نظر گرفته و قانون معافیت مالیاتی صادرکنندگان را ابلاغ نموده می توان نتیجه گرفت که دولت به موضوع صادرات در سال آینده توجه ویژه ای دارد.


از سوی دیگر برای افزایش صادرات نیز باید زمینه افزایش تولید در کشور فراهم شود که با کنار هم قرار دادن این پازل ها می توان نتیجه گرفت از آنجا که صنایع معدنی، پتروشیمی و برخی از نمادهای فلزی از مزیت صادراتی برخوردارند، جزو صنایع بورسی تلقی می شوند که چشم انداز مناسبی را برای سال 93 پیش روی خود دارند و از آنجا که این صنایع و نهادها جزو بزرگان بورس کشور محسوب می شوند لذا بازار سرمایه می تواند به روند صعودی خود ادامه دهد.


وی ادامه داد: هرچند اطلاعاتی از پیش بینی سود شرکت ها در سال آینده هنوز منتشر نشده اما با توجه به رشد سودآوری شرکت ها در سال های اخیر به خصوص در سال 92 نسبت به سال 91 و توجه به افزایش امیدها نسبت به رونق اقتصادی در سال آتی می توان امیدوار بود این روند در سال 93 نیز ادامه یافته و از این محل نیز می توان رشد شاخص بورس را متصور بود.

عظیم ثابت در مقابل مسایلی همچون اجرای طرح تحول اقتصادی و تبعات آن به همراه نتیجه مذاکرات هسته ای را از جمله ریسک های بازار سرمایه در سال آینده دانست.


وی در خصوص روند بورس در سال 93 تأکید کرد: به طور قطع در سال 93 تجربه سال 92 تکرار نخواهد شد چراکه رشد بورس در سال 92 به وسیله تجمیع بسیاری از عوامل به وقوع پیوست عواملی همچون، افزایش نرخ ارز، رکود بازارهای موازی، ایجاد تورم در کشور، کاهش ارزش پول ملی و ... که به طور قطع در سال 92 و حتی سال های آتی نیز شاهد هم زمانی این پدیده ها نخواهیم بود و لذا به جرأت می توان گفت سال 92 برای بورس سال تکرار نشدنی خواهد بود و سرمایه گذاران باید در سال های آتی با تکیه بیشتری به تحلیل ها اقدام به سرمایه گذاری نمایند


عظیم ثابت در پایان اظهار داشت: یکی از عواملی که می تواند در صورت فر

اهم شدن شرایط سیاسی و اقتصادی کشور رشد بازار سرمایه را در سال های آتی تضمین و تسریع نمایند جذب سرمایه گذار خارجی می باشد که برای رسیدن به این مهم نیازمند برنامه ریزی دقیق و آماده کردن شرایط در حوزه سیاسی و اقتصادی چه در بعد داخلی و چه در بعد خارجی هستیم.

وی تکیه بر میزان سودآوری بازار سرمایه ایران و نمایش دقیق پتانسیل های موجود در این بازار را بهترین راه برای جذب سرمایه گذاران خارجی پس از ایجاد زمینه و بستر مناسب برای این کار دانست.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.