خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس
خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس

سرگیجه ای به نام کارگزار ناظر


 شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که برای فروش سهام و یا ....              

 

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که برای فروش سهام و یا حق تقدم های ناشی از افزایش سرمایه شرکت ها دچار مشکل شده باشید و در تماس با کارگزار خود با این پاسخ مواجه شوید که "کارگزار ناظر برای فروش سهم، این کارگزاری نیست!"

به گزارش بورس نیوز، این معضل بارها و بارها برای بسیاری از شما در زمان هایی به وجود آمده که قصد فروش سهام خود را داشته اید، اما به دلیل مشخص نبودن کارگزار ناظر فروشنده موفق به انجام معامله در آن روز نشده اید.

این مشکل در شرایطی بروز می کند که سهامدار طی یک روز معاملاتی به صورت هم زمان در چند شرکت کارگزاری اقدام به خرید یک سهم خاص کرده و یا به سهام وی حق تقدم ناشی از افزایش سرمایه تعلق می گیرد که در این مورد خاص کارگزار ناظر فروش گواهی حق تقدم ها مشخص نیست.


معضل T+1 برای تعیین کارگزار ناظر

نکته دیگر اینکه، در خرید همزمان یک سهم در چند شرکت کارگزاری افزون بر آنکه در فرآیند صدور برگه سهام مشکلات متعددی برای سهامدار به وجود می آید، برای تغییر کارگزار ناظر جهت فروش سهم نیز طبق دستورالعمل ها T+1 روز زمان نیاز است. یعنی در صورتی که سهامدار بخواهد به دلیل عدم مشخص بودن کارگزار فروشنده، از طریق تغییر کارگزار ناظر اقدام به فروش سهام خود کند، یک روز بعد درخواست وی قابل انجام می باشد که این مشکل تاکنون برای بسیاری از سهامداران و سرمایه گذاران به وجود آمده و نارضایتی آنها را در پی داشته است.


از این رو سعی کردیم با برگزاری یک نظرسنجی، نظرات سهامداران و سرمایه گذاران را نیز پیرامون نحوه اجرای دستورالعمل تعیین کارگزار ناظر دریابیم.


در این نظرسنجی که با عنوان "آیا با شیوه فعلی اجرای دستورالعمل تعیین کارگزار ناظر موافقید؟" بیش از 3780 نفر شرکت کردند. طبق آراء ارایه شده از سوی رأی دهندگان به سوال این نظرسنجی، نزدیک به 85 درصد با شیوه کنونی اجرای این دستورالعمل موافق نبوده و اصلاح آن را لازم می دانند. حال آنکه تنها 15 درصد از نظرات ارایه شده، این شیوه را کامل دانسته و موافق آن بودند.




به هر صورت با توجه به درصد آراء و نیز مواردی که در این رابطه بارها سهامداران را دچار مشکلات متعددی ساخته، به نظر می رسد بایستی به فکر چاره ای بود تا بتوان با استفاده از آن در راستای رفع مشکلات موجود برآمد.


راه اندازی آزمایشی سامانه پس از معاملات، بزودی

در همین ارتباط مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه پیرامون فرآیند تغییر کارگزار ناظر به خبرنگار بورس نیوز گفت: سهامداران و سرمایه گذاران می توانند کارگزار ناظر سهام خود را از طریق مراجعه به CDS یا شرکت های کارگزاری تعیین کنند.


تعیین "آل نماد" برای یک کارگزاری

حامد سلطانی نژاد افزود: در مواردی که سهامدار برای یافتن کارگزار ناظر سهام خود با مشکل مواجه می شود، می تواند با مراجعه به CDS و یا شرکت های کارگزاری، درخواست خود را جهت تعیین یک کارگزار برای تمامی نمادهای بازار سرمایه ارایه کند.


وی ادامه داد: این درخواست تحت عنوان "ALL نماد" بوده و چنانچه از این پس نماد دیگری نیز اعم از نماد معاملاتی سهام شرکت های جدید بورسی و فرابورسی و یا نماد مربوط به حق تقدم های ناشی از افزایش سرمایه شرکت ها مورد بازگشایی قرار گیرد، براساس دستور تعیین ناظر با استفاده از درخواست "ALL نماد" همان کارگزار مدنظر سهامدار برای این نمادها نیز به حالت رزرو و خودکار تعیین می شود.


سلطانی نژاد در خاتمه سخنان خود در خصوص بازه زمانی T+1 برای اعمال تغییر کارگزار ناظر گفت: تا زمانی که سامانه پس از معاملات موسوم به Post trade مورد بهره برداری قرار نگیرد، نمی توان زمان لازم برای تغییر کارگزار ناظر را به حداقل رساند؛ بطوریکه از هنگام ارایه درخواست سهامدار برای تغییر کارگزار ناظر، یک روز زمان لازم است تا این درخواست اجرایی شود. هرچند با راه اندازی سامانه پس از معاملات این مشکل نیز برطرف می شود که هم اکنون مراحل نهایی راه اندازی این سامانه در حال سپری شدن بوده و می توان گفت تا پایان سال جاری مرحله بهره برداری آزمایشی سامانه مذکور اجرایی می شود، اما افتتاح رسمی آن به سال آینده موکول خواهد شد.


در پایان این گزارش می افزاید، به نظر می رسد برای رفع مشکلات سهامداران در تعیین کارگزار ناظر بایستی حداقل تا راه اندازی آزمایشی و سپس افتتاح رسمی سامانه پس از معاملات منتظر ماند تا با توسعه زیرساخت های فنی موجود در بازار سرمایه شرایط مطلوب تری را برای سرمایه گذاران فراهم کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.