خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس
خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس

فلزات صدر نشین جدید تالار حافظ


 با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه 92.10.03 شاخص بازار ....  

در این گروه خبرهای جدید از فروش یکی از ساختمان های "ورنا" و جبران بخش قابل توجهی از زیان این شرکت سرمایه گذاری به گوش می رسد. هرچند بایستی تا تأیید و زمان اعلام خبر قطعی آن منتظر ماند.
با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه 92.10.03 شاخص بازار اول ( تالار اصلی ) با 751 واحد رشد به رقم 67015 واحد رسید. همین وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت 2461 واحد افزایش عدد 161100 واحد را تجربه کرد. شاخص کل بورس نیز در روز جاری با 1098 واحد رشد به رقم 88113 واحد رسید.

همچنین در این روز صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 224 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل ایران خودرو با 17 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.


شاخص فرابورس نیز با 19 واحد افزایش به رقم 886 واحد رسید.


در این شرایط امروز پتروشیمی جم با 4 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل پتروشیمی زاگرس با 1 واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتنی است ارزش کل معاملات این روز به رقم 5683 میلیارد ریال رسید.


به گزارش بورس نیوز، شاخص کل امروز پا به مدار 88 هزار واحدی گذاشت و روند مثبت حاکم بر بازار در گروه پتروشیمی و نیز فلزات اساسی در مقایسه با دیگر گروه ها با قدرت بیشتری همراه بود.


بطوریکه در میان پتروشیمی ها صحبت بر سر افزایش قیمت اوره داخلی و نیز احتمال تصویب نرخ خوراک گاز مصرفی پتروشیمی ها بین 8 تا 10 سنت موجب اقبال دوباره سرمایه گذاران به سهام شرکت های فعال در صنعت مذکور شد.


در گروه قند و شکری نیز توقف موقتی واردات شکر چند روزی است که اقبال خریداران را به این قبیل سهام افزایش داده و با وجود آنکه دولت اجرای این تصمیم را موقتی دانسته، اما با توجه به سیاست های کلی دولت در حمایت از تولید داخلی، به نظر می رسد این امر چندان موقتی نباشد.


بدین ترتیب سهام قندی ها امروز نیز در ادامه روند چند روز گذشته تا آستانه حداکثری قیمت ها رشد کردند.

امروز همچنین روند معاملات سهام خودرویی از وجود دوگانگی در تصمیم گیری های سرمایه گذاران حکایت می کرد. بطوریکه انتظار برای آگاهی از نتایج مذاکرات اخیر خودروسازان برای حضور شرکای خارجی و آثار ناشی از آن بر وضعیت فعالان این گروه یکی از دلایل بروز این تردیدهاست.هرچند اهالی تالار معتقدند روند نزولی این روزهای سهام خودرویی ها چندان نمی تواند ادامه دار باشد.


در این گروه خبرهای جدید از فروش یکی از ساختمان های "ورنا" و جبران بخش قابل توجهی از زیان این شرکت سرمایه گذاری به گوش می رسد. هرچند بایستی تا تأیید و زمان اعلام خبر قطعی آن منتظر ماند.


همچنین خبرهای منتشره پیرامون شرکت پارس خودرو بر انجام مذاکرات این مجموعه با شرکت خودروسازی رنو جهت خرید بخش از سهام آن حکایت دارد و تحقق این برنامه می تواند به بهبود وضعیت عملکردی آتی "خپارس" منجر شود.


مدیران ایران خودرو نیز صحبت از حضور دیگر شرکت های خارجی به جز پژو و رنو می کنند، بطوریکه به گفته مدیر عامل ایران خودرو تعامل با خودروسازان خارجی تنها به این دو شرکت خارجی محدود نمی شود.


اما سهام گروه مذکور در حالی در آستانه منفی قیمت ها معامله شدند که ارایه گزارش های مطلوبی را از عملکرد 9 ماهه شرکت های فعال آن نمی توان انتظار داشت. با این وجود نباید فراموش کرد که سرمایه گذاران به دنبال اعلام گزارش های نامناسب این گروه طی دوره شش ماهه، اقبال خوبی به این سهام نشان دادند و به نظر می رسد همین رویه پس از انتشار گزارش های سه ماهه سوم نیز برای آنها مشاهده شود. اما شاید تا زمان اعلام این اطلاعات مالی سرمایه گذاران در گروه مذکور بیشتر دست به عصا عمل کنند و با مشاهده اولین نشانه مبنی بر کاهش تحریم ها از سوی اتحادیه اروپا اقبال خود را به این سهام افزایش دهند.


 سرب و روی نیز با افزایش قیمت فلزات رنگی در بازارهای جهانی استقبال خوبی از سهام شرکت های فعال این حوزه صورت گرفت و در نتیجه صف های خریداران همزمان با عرضه های کم حجم قابل مشاهده بود البته سایر فلزی ها نیز رشد قابل قبولی داشتند و به نوعی صدر نشین جدید تالار حافظ شده اند .


پیرامون گروه مذکور می توان این نکته را یادآور شد که تاکنون سهام شرکت های فعال در این صنعت در مقایسه با سایر گروه ها از رشد قیمتی کمتری برخوردار بودند. از این رو اهالی تالار معتقدند گروه مذکور می تواند به روند مثبت حاکم بر معاملات سهام خود ادامه دهد؛ چراکه یک عامل بنیادی یعنی رشد قیمت های جهانی به نوعی ضمانت کننده این حرکت رو به رشد در قیمت سهام شرکت های فعال گروه است.


در میان سیمانی ها نیز سرمایه گذاران تالار شیشه ای شاهد جلب توجه دوباره سرمایه گذاران به سهام آنها بودند؛ بطوریکه در کنار این روند صعودی، برنامه افزایش سرمایه شرکت ها نیز به اقبال خریداران آنها افزوده است. اما در حالی روند مثبت را در سهام شرکت های فعال در صنعت سیمان شاهد هستیم که پیش تر خبر قطعی گاز مصرفی کارخانجات این حوزه اعلام شد.

به اعتقاد اهالی تالار با توجه به وضع بنیادی و احتمال تعدیل سود سهام آنها طی گزارش های پیش رو، انتظار تحقق بازدهی های قابل توجه تا پایان سال جاری از سهام سیمانی ها وجود دارد. علاوه بر اینکه شرکت های سیمانی هر ساله در مجامع سالیانه صاحبان سهام میزان قابل قبولی از سهام محقق شده خود را تقسیم می کنند. از این رو صف های خریداران امروز نیز در نمادهای سیمانی فراگیر بود.


در گروه تجهیزات برقی نیز مپنا همچنان با تقاضای خریداران و رشد قیمت سهام رو به رو بوده و این در حالی است که عدم اطلاع رسانی مدیران این مجموعه پیرامون برنامه های جدید و یا تغییرات با اهمیت در برآوردها بر ابهامات پیرامون آن افزوده است.


با این وجود اهالی تالار تعدیل سود سهام مپنا را با توجه به نیروگاه های تحت مالکیت و نیز برنامه های مطرح آتی آن پیش بینی می کنند.


در نماد "آکنتور" اما، به عنوان تک نماد گروه تجهیزات پزشکی طی هفته های اخیر رشد قیمت سهم را در حالی شاهد بودیم که همزمان با آن مدیر عامل این شرکت در خصوص وضعیت بنیادی و احتمال تعدیل سود سال مالی جاری این شرکت بورسی مصاحبه های پی در پی را انجام داد و عدم تحقق این وعده ها، هم اکنون دلسردی سرمایه گذاران از سهم مذکور را موجب گردیده که این امر آثار خود را بر قیمت سهم نمایان کرده است.


از این رو اهالی تالار معتقدند این وضعیت در عملکرد مدیران شرکت ها پیرامون عدم شفاف سازی به موقع و یا بیان تغییرات با اهمیت بایستی با دخالت مسئولین بورس پیگیری شود تا از تضییع حقوق سهامداران حقیقی جلوگیری به عمل آید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.