خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس
خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس

رشد محتاطانه بورس در پایان هفته گذشته


 بهزاد بهمن‌نژاد: بازار دیروز در حالی با رشد 5/0 درصدی مواجه ....
  بهزاد بهمن‌نژاد: بازار دیروز در حالی با رشد 5/0 درصدی مواجه شد که بیشتر گروه‌ها در فاز استراحت به سر بردند و افت و خیزهای اندکی را شاهد بودند.


همچنین، کاهش ارزش معاملات نشان می‌دهد کمی از هیجان بازار کاسته شده و سهامداران با احتیاط بیشتری معاملات خود را انجام می‌دهند. در این رابطه، دولت طبق قانون باید تا 15 آذر ماه لایحه بودجه را به مجلس ارائه می‌کرد و بسیاری انتظار داشتند که این لایحه با توجه به تعطیل بودن مجلس در روز جمعه، دیروز تحویل شود؛ اما به گزارش خبرگزاری تسنیم، لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی از ارائه لایحه در روز یکشنبه هفته آینده خبر داد.


این مهم می‌تواند یکی از عوامل احتیاط بیشتر سهامداران در معاملات باشد.


در این میان، گروه محصولات شیمیایی روند منفی روزهای اخیر خود را تغییر داده و مثبت شد. «پارسان» بیشترین حجم معاملات این گروه را در حالی به خود اختصاص داد و با صف خرید همراه شد که حقوقی‌ها حضور پررنگی در معاملات این نماد داشتند.


در این شرایط روند مثبت گروه فرآورده‌های نفتی ادامه یافت. «شبندر» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور پایاپای سهامداران حقوقی در نقش خریدار و فروشنده در اختیار گرفت.


از سوی دیگر، گروه فلزات اساسی روند مثبت خود را تغییر داده و منفی شد. به گزارش بورس نیوز قیمت جهانی مس و همچنین آلومینیوم نیز با افت قابل توجهی مواجه بود که می‌تواند از جمله عوامل افت این گروه باشد. این در حالی است که مدیریت بورس و مبارزه با پولشویی شرکت آلومینیوم ایران در گفت‌وگو با بورس نیوز اظهار کرده است:

با توجه به کاهش میزان تولید خودروسازان در شش ماه اول سال، شرکت‌های تولیدکننده آلومینیوم نیز میزان تولیدات خود را کاهش داده بودند؛ اما اکنون با توجه به بهبود اوضاع صنعت خودرو، این محصول با تقاضای بالایی همراه است که باعث افزایش قیمت آن در بازار داخل نسبت به بازار خارجی شده است. وی همچنین می‌افزاید: تنها سه شرکت در صنعت تولید آلومینیوم فعال است که همین مساله باعث سودآوری بیشتر «فایرا» خواهد شد.


«فملی» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور پایاپای حقوقی‌ها در معاملات این نماد در اختیار گرفت.

از سوی دیگر، بانکی‌ها روند منفی روزهای اخیر خود را ادامه دادند. «وبصادر» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور سهامداران حقیقی به خود اختصاص داد.


گروه کانه‌های فلزی نیز روند منفی خود را تغییر داده و مثبت شدند. مهم‌ترین عامل این روند مثبت را می‌توان آزادسازی قیمت سنگ آهن دانست؛ مهرداد اکبریان رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از آزادسازی قیمت سنگ آهن برای شرکت‌های زیرمجموعه سازمان توسعه معادن شامل «کچاد» و «کگل» خبر داد. به این ترتیب، دیروز 100 هزار تن سنگ آهن صادراتی مجتمع معادن سنگ آهن گل گهر در تالار صادراتی بورس کالا عرضه شد که با 400 هزار تن تقاضا روبه‌رو شد. «ومعادن» در حالی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت که با حضور پررنگ سهامداران حقوقی در نقش فروشنده همراه بود.


شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی روند مثبت خود را ادامه دادند. «وغدیر» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور پررنگ حقوقی‌ها در نقش فروشنده در اختیار داشت.


از سوی دیگر، روند مثبت مخابرات متوقف شد. «اخابر» در حالی با صف فروش 15 میلیونی مواجه بود که باز هم سهامداران حقوقی در نقش فروشنده حضور پررنگ‌تری داشتند.


گروه سیمانی روند مثبت خود را ادامه داد. عبدالرضا شیخان دبیر انجمن سیمان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفته است: طبق مذاکرات انجام شده تفاهمنامه‌ای برای پذیرش ریسک صادرات سیمان از سوی صندوق ضمانت صادرات امضا شده است که این امر می‌تواند نقش دلالان را کاهش دهد و در نتیجه سود تولیدکنندگان سیمان را افزایش خواهد داد.


از سوی دیگر، خودرویی‌ها روند مثبت خود را تغییر داده و منفی شدند. «خساپا» بیشترین حجم معاملات گروه را با حضور چشمگیر حقوقی‌ها در معاملات به خود اختصاص داد.


در نهایت، سرمایه‌گذاری‌ها روند نسبتا منفی خود را طی چند روز اخیر ادامه دادند. «وبیمه» که روزهای مثبتی را سپری می‌کند بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت و با صف خرید همراه شد. این در حالی است که حسن خوشپور، مدیر عامل این شرکت در نامه‌ای به اداره نظارت بر ناشران بورسی اظهار کرده است هیچ رویداد با اهمیتی که باعث تعدیل مثبت پیش‌بینی EPS شرکت شود رخ نداده است.


در واقع به علت مشکلات نقدی برای اتمام پروژه تجاری اداری گلستان خیام، مقدمات اولیه برای پیش‌فروش مجتمع در حال پیگیری است، اما به گفته مدیر عامل با توجه به رکود بازار مسکن، این امر هیچ اثر مثبت یا منفی در بودجه سال جاری نخواهد داشت. همچنین، بررسی معاملات این نماد نشان از حضور قابل توجه سهامداران حقوقی در نقش فروشنده طی روزهای اخیر دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.