خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس
خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس

عقبگرد شاخص با ، جامه ای سبز


 با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه 1392.09.12 شاخص بازار ....
 با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه 1392.09.12 شاخص بازار اول ( تالار اصلی ) با 214 واحد افزایش به رقم 63456 واحد رسید .


عکس این وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت 744 واحد کاهش عدد 154568 واحد را تجربه کرد. شاخص کل نیز در روز جاری با 69 واحد افزایش به رقم 83775 واحد رسید.


گفتنی است ارزش کل معاملات این روز به رقم 5954 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز پالایش نفت بندرعباس با 129 واحد افزایش شاخص ، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل هلدینگ خلیج فارس با 214 واحد کاهش ، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

به گزارش بورس نیوز، معاملات امروز تالار شیشه ای با احساس نیاز سرمایه گذاران و سهامداران به اصلاح قیمت ها سپری شد، چرا که اغلب فعالان بازار سهام در شرایط فعلی گذشت زمان و اصلاح قیمتی را در برخی صنایع و گروه ها لازم می دانند.

این روند در حالی مشاهده شد که بسیاری از کارشناسان نیز طی روزهای اخیر پیرامون لزوم استراحت زمانی و قیمتی سهام هشدار داده بودند.

این روند از این لحاظ لازم به نظر می رسد که می تواند پتانسیل رشد بهتری را در آینده برای سهام شرکت ها ایجاد کند. هرچند به نظر می رسد این روند اصلاحی به دلیل حجم زیاد نقدینگی هنوز به طور کامل اتفاق نیفتاده است.

به هر ترتیب طی معاملات امروز سرمایه گذاران شاهد بودند که بازار در بیشتر نمادها حالت نوسانی به خود گرفته و به نظر می رسد فعالان بورسی در جستجوی آغاز روندی اصلاحی در کلیت بازار باشند. چرا که رشد دو سه ماه اخیر در قیمت ها بیشتر ناشی از چشم انداز مثبت حاکم بر فضای سیاسی بوده، اما رشد سودآوری هنوز از روند مثبت این بازه پشتیبانی نکرده و تنها بر مبنای نگاه خوشبینانه خود به اوضاع سیاسی به سهام پی بر ای بالاتری نسبت به قبل را داده است.

در این شرایط اگرچه اعتقاد اهالی تالار بر منطقی بودن روند صعودی ماه های اخیر بازار سرمایه بوده، اما به طور قطع این روند بدون اصلاح نمی تواند ادامه دار باشد.

البته اهالی تالار چندان به ریزش شدید قیمت ها در روند اصلاحی بورس معتقد نیستند، اما می توان به سرمایه گذاران غیر حرفه ای توصیه کرد که نگاه میان مدت و بعضاً بلند مدت را سر لوحه سرمایه گذاری های خود قرار دهند و هر چند که سهامداران حرفه ای نیز این روزها با جابه جایی و حرکت میان صنایع مختلف همچنان به فعالیت و معاملات روزانه خود در روند اصلاحی ادامه می دهند.

در نتیجه معاملات امروز نیز شاخص کل قدری استراحت داشت و رکورد شکنی خود را به کانال 85 هزار واحدی به روز دیگری موکول کرد. بطوریکه این نماگر در حالی که امروز تا نیمه کانال 84 هزار واحدی بالا رفته بود، اما دوباره سر به زیر انداخت و در پایان ساعات معاملات بازار سرمایه با یک پله عقب نشینی به مدار 83 هزار واحدی بازگشت.

از سوی دیگر در میان صنایع و سهام فعال در بازار سرمایه نیز به صورت عمده روند مثبت و یا منفی غالبی مشاهده نمی شد و به نظر می رسد از این پس برای مدتی تک سهم هایی که طی یکسال اخیر چندان رشد قیمت نداشته و از پی بر ای پایین تری نسبت به گروه خود و یا کل بازار برخوردارند، بیشتر مورد توجه تالار نشینان واقع شوند.

افزون بر آنکه در این فضا صنایعی نیز که طی هشت سال اخیر بدلیل مناسبات نا مناسب بین المللی و تشدید تحریم ها از مسیر صعودی بورس جا مانده اند، می توانند طی یک سال آتی معاملات بهتری را همراه با رشد قیمت ها داشته باشند. هر چند این قبیل گروه ها که شامل گروه بانکی و خودرویی می شوند، با توجه به رشد اخیر قیمت ها سهام آنها نیازمند قدری اصلاح است تا برای صعود دوباره از پتانسیل لازم برخوردار باشند.

در مجموع، معاملات امروز بورس در حالی پایان یافت که عمده سهام موجود در بازار بیشتر تمایل به استراحت داشتند و در بسیاری موارد نیز با اصلاح قیمتی همراه شدند. حال آنکه در این شرایط شاخص کل برخلاف رشد بیش از هزار واحدی روزهای گذشته، امروز تنها به افزایش حدود 69 واحدی قناعت کرد. پیش از این نیز بارها عنوان شده بود که روند شاخص کل و کسب بازدهی مثبت توسط آن نمی تواند نمایان گر تحقق بازدهی مثبت برای سهامداران باشد. چرا که امروز در تالار شیشه ای قیمت اکثر سهام با کاهش همراه شده بود، حال آنکه بازهم شاخص روبه بالا حرکت کرد.

در پایان گفتنی است، اهالی بازار سهام در حالی به استقبال معاملات فردا می روند که همزمان با آن نیز دولت لایحه بودجه سال 93 خود را به مجلس شورای اسلامی تقدیم می کند و برخی موارد مندرج در آن همچون نرخ ارز، نفت و درآمدها و هزینه های دولت در برخی بخش ها می تواند برای تصمیم گیری سرمایه گذاران و سهامداران اهمیت داشته باشد و در تصمیم گیری آنها موثر واقع شود.

به هر ترتیب نباید از یاد برد که بازار سهام برای تداوم روند صعودی نیازمند اصلاح و استراحت جهت تجدید قوای خود است و نمی توان لزوم ایجاد چنین شرایطی را در روند معاملات بورس نادیده گرفت.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.