خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس
خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس

افت شاخص دو روز مانده به ارائه بودجه


 بهزاد بهمن‌نژاد: بازار دیروز پس از پنج روز رشد پیاپی، بالاخره منفی ....
  بهزاد بهمن‌نژاد: بازار دیروز پس از پنج روز رشد پیاپی، بالاخره منفی و با افت 8/0 درصدی شاخص کل مواجه شد.


روند نزولی شاخص از ساعات آغازین بازار رقم خورد و تا پایان معاملات ادامه یافت. ارزش معاملات دیروز بار دیگر نمایانگر حجم بالای نقدینگی بود که وارد بازار شده است؛ به طوری که علی صحرایی، معاون بازار شرکت بورس در گفت‌وگو‌ با خبرگزاری فارس این حجم سرمایه را عجیب خوانده و به سهامداران هشدار داده تا فارغ از جو بازار معاملات خود را انجام دهند.


بر این اساس عرضه‌های جدیدی در حال انجام است تا بازار را کنترل کند که در این رابطه می‌توان به عرضه 331 میلیون سهم «وبملت» توسط شرکت پخش سراسری ایران در روز گذشته و یک درصد (300 میلیون سهم) سهام «وپاسار» توسط موسسه همیاری کوثر در روز چهارشنبه اشاره کرد. از سوی دیگر، به گزارش خبرگزاری مهر دستورات زنگنه، وزیر نفت در‌خصوص توقف واگذاری‌های جدید و همچنین تلاش‌های انجام شده جهت بازگرداندن پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها مساله‌ای است که می‌تواند یکی از تهدید‌های بازار سرمایه به شمار آید.


همچنین، به گزارش خبرگزاری فارس در حالی که تنها دو روز به ارائه بودجه 93 مانده است هنوز در مورد نحوه و زمان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تناقض وجود دارد که با توجه به اثر مستقیم اجرای این طرح بر میزان سودآوری (از طریق افزایش هزینه‌های اولیه) شرکت‌های بورسی منجر به سردرگمی فعالان بازار سرمایه شده است.  با این وجود، مهم‌ترین عامل افت بازار طی روز گذشته اصلاح قیمت‌ها پس از چند روز صعود بی‌وقفه است.


در این میان، گروه محصولات شیمیایی که روند نسبتا ملایمی را سپری می‌کرد با افت شاخص مواجه شد. همان‌طور که اشاره شد عدم خوش‌بینی به وضعیت خصوصی‌سازی این گروه می‌تواند مهم‌ترین عامل این افت باشد. «تاپیکو» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور پررنگ‌تر سهامداران حقوقی در نقش خریدار به خود اختصاص داد.


در این شرایط روند مثبت گروه فرآورده‌های نفتی نیز تغییر کرده و منفی شد که تاکیدی بر وضعیت نامشخص شرکت‌های این گروه هم از منظر خصوصی‌سازی و هم از جهت اجرای فاز دوم یارانه‌ها است. «ونفت» بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت و با صف فروش مواجه شد. بررسی روند معاملات این نماد طی روزهای اخیر نشان از حضور قابل توجه حقوقی‌ها در نقش خریدار دارد.

گروه فلزات اساسی روند مثبت چند روز اخیر خود را ادامه داد.


«فملی» که تاثیرگذارترین نماد بر روند مثبت این گروه بوده است دیروز نیز بیشترین حجم معاملات را در اختیار داشت و با صف خرید مواجه شد. بررسی معاملات این نماد نشان از عرضه‌های سنگینی از سوی سهامداران حقوقی دارد. 


از سوی دیگر، بانکی‌ها نیز روند منفی چند روز اخیر خود را ادامه دادند. «وپاسار» با حضور پررنگ سهامداران حقوقی بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار گرفت.


گروه کانه‌های فلزی روند مثبت خود را تغییر داده و همگام با بازار منفی شدند. به گزارش خبرگزاری مهر، اکبریان، رییس انجمن تولید و صادرکنندگان سنگ آهن ایران ضمن اشاره به احتمال افزایش تعرفه صادرات سنگ آهن، از ایجاد مازاد عرضه در این شرایط سخن گفته است که می‌تواند منجر به تعطیلی معادن به ویژه کوچک‌ترها شود. «ومعادن» در میان نمادهای یک دست قرمزپوش این گروه بیشترین حجم معاملات را با حضور پایاپای سهامداران حقیقی و حقوقی به خود اختصاص داد.

 

شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی نیز روند مثبت خود را تغییر داده و منفی شدند. «وغدیر» بیشترین حجم معاملات گروه را با حضور فعال‌تر حقوقی‌ها در نقش خریدار به خود اختصاص داد.


از سوی دیگر، مخابرات روند مثبت خود را  ادامه داد. «اخابر» در حالی با صف خرید مواجه بود که سهامداران حقوقی عرضه‌های سنگینی داشتند.


خودرویی‌ها نیز روند صعودی خود را با ثبت 6/2 درصد رشد ادامه دادند. این گروه پس از توافقات هسته‌ای از اقبال ویژه‌ سهامداران برخوردار شده است؛ به طوری که به گزارش ایسنا، نورمان رییس بخش آسیا-اقیانوسیه رنو اعلام کرد: «این شرکت آماده ازسرگیری صادرات قطعه به ایران است و با توافق ژنو فصل جدیدی برای بازار خودرو ایران در راه است».


همچنین، «خبهمن» در حالی بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت که به گزارش بورس نیوز، گروه بهمن بخش تولیدی خود را متوقف کرده و منوط به موافقت سازمان بورس به صورت یک شرکت هلدینگ فعالیت خواهد کرد.


از سوی دیگر، گروه سیمانی همگام با بازار منفی شد. «سفارس» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور پررنگ‌تر حقوقی‌ها در نقش خریدار به خود اختصاص داد.


در نهایت، سرمایه‌گذاری‌ها نیز روند مثبت خود را تغییر داده و منفی شدند.


«وساپا» بیشترین حجم معاملات این گروه را در حالی به خود اختصاص داد که حضور حقوقی‌ها در نقش فروشنده بیشتر بوده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.