خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس
خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس

تشدید هیجان حقیقی‌ها در بورس

 بهزاد بهمن‌نژاد: هفته گذشته بورس تهران در حالی با رشد 7/4 ....

   بهزاد بهمن‌نژاد: هفته گذشته بورس تهران در حالی با رشد 7/4 درصدی شاخص کل مواجه شد که خریداران حقیقی حضور فعال‌تری نسبت به حقوقی‌ها داشتند و این موضوع منجر به تغییر مالکیت 306 میلیارد تومانی (معادل 4/11 درصد ارزش کل معاملات) از سوی سهامداران حقوقی به حقیقی شد.

تشدید اقبال سهامداران پیرو توافقات هسته‌ای منجر به ورود حجم قابل توجه نقدینگی از سوی سهامداران حقیقی شده است. اگر چه این امر به مزاج سهامداران بسیار خوشایند بوده، اما باید توجه داشت که ادامه این روند می‌تواند باعث ایجاد حباب‌های قیمتی در برخی سهام شود.

 بر این اساس، سهامداران باید توجه و دقت کافی به میزان سوددهی واقعی و زمان محقق شدن آن داشته باشند.
در این مطلب، نحوه تغییرات مالکیت سهامداران حقوقی به حقیقی در هفته پیشین در 12 نماد با بیشترین حجم معاملات طی ماه گذشته مورد بررسی قرار گرفته است.

 بر این اساس، 10 نماد اول از منظر بیشترین حجم معاملات طی هفته گذشته به ترتیب عبارت بودند از: گروه بهمن «خبهمن»، بانک صادرات ایران «وبصادر»، پالایش نفت بندرعباس «شبندر»، سرمایه‌گذاری نفت و گاز تامین «تاپیکو»، بانک پاسارگاد «وپاسار»، بانک ملت «وبملت»، بانک تجارت «وتجارت»، صنایع پتروشیمی خلیج فارس «فارس»، سرمایه‌گذاری صنعت نفت «ونفت» و پالایش نفت اصفهان «شپنا».
همچنین، سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی «وپترو» از میان نمادها با بیشترین حجم معاملات طی ماه گذشته و ایران ترانسفو «بترانس» از میان نمادها با بیشترین حجم معاملات در روز چهارشنبه انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفته‌اند. برای درک بهتر این تغییرات مالکیت، نمودارهایی رسم شده است که در طول متن با ارائه مثال‌های عددی توضیح داده خواهند شد.
در نماد «خبهمن» طی هفته گذشته تغییر مالکیت قابل توجه 590 میلیارد ریالی (56 درصد ارزش کل معاملات) از سوی سهامداران حقوقی به حقیقی روی داد. همانطور که در نمودار مشاهده می‌شود، در روز شنبه تغییر مالکیت به ارزش حدود 7/22 میلیارد ریال از سهامداران حقوقی به حقیقی انجام شده است که نسبت به ارزش کل معاملات آن روز، یعنی حدود 28 میلیارد ریال، 81 درصد کل معاملات این سهم را نشان می‌دهد.
 به عبارت دیگر سهام با ارزشی معادل 7/22 میلیارد ریال توسط حقوقی‌ها فروخته و به وسیله حقیقی‌ها خریداری شده که 81 درصد کل معاملات این سهم را شامل می‌شود. بنابراین در نمودار، میزان تغییر مالکیت با رنگ سبز و در بالای منحنی قرار گرفته است.

به این ترتیب مشاهده می‌شود در تمامی روزهای هفته عرضه‌های بسیار سنگینی از سوی سهامداران حقوقی انجام شده است.
به عنوان مثال فروش 5/194 میلیون سهم این نماد به ترتیب توسط شرکت سرمایه‌گذاری غدیر (140 میلیون)، شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی (51 میلیون) و شرکت سرمایه‌گذاری اعتضاد غدیر (5/3 میلیون) طی هفته گذشته قابل توجه است. همچنین، شرکت گروه مالی مهر اقتصاد 4 میلیون سهم «خبهمن» را در هفته قبل خریداری کرده است.
در نماد «وبصادر» نیز طی معاملات هفته گذشته، تغییر مالکیت 40 میلیارد ریالی (معادل 7 درصد ارزش کل معاملات این سهم) از سوی سهامداران حقوقی به حقیقی روی داده است.

مشابه قبل، اگر معاملات روز دوشنبه را برای این نماد در نظر بگیریم، حدود 9/0 درصد از کل ارزش معاملات باعث تغییر مالکیت سهام از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی‌ها شده که با رنگ قرمز و در پایین نمودار نمایش داده شده است (یعنی تغییر مالکیت از سوی حقیقی‌ها به حقوقی‌ها). بررسی روند این نماد نشان از حضور نسبتا قابل توجه حقوقی‌ها در نقش فروشنده دارد.
«شبندر» به عنوان سومین نماد پرمعامله هفته گذشته، تغییر مالکیت 151 میلیارد ریالی (معادل 3/15 درصد ارزش کل معاملات) از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی را تجربه کرد. بررسی روند معاملات این نماد نشان می‌دهد سهامداران حقوقی با توجه به افت قیمت این نماد در نقش خریدار حضور قابل توجهی را طی هفته گذشته داشتند.
در نماد «تاپیکو» نیز تغییر مالکیت 71 میلیارد ریالی (معادل 7/6 درصد ارزش کل معاملات) از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی انجام شده است. به این ترتیب در بیشتر روزهای هفته حقوقی‌ها در نقش خریدار سهام نقش قابل توجهی داشتند.
از سوی دیگر نماد «وپاسار» در هفته گذشته، تغییر مالکیت 513 میلیارد ریالی (معادل 2/35 درصد ارزش کل معاملات) از سوی حقوقی‌ها به حقیقی‌ها را شاهد بوده است. به این ترتیب، مشاهده می‌شود عرضه‌های بسیار سنگین حقوقی‌ها طی روزهای ابتدایی هفته این تغییر مالکیت را به همراه داشته است. در این میان، فروش 4 میلیون سهم این نماد توسط موسسه همیاری کوثر قابل توجه است.
همچنین در نماد «وبملت»، تغییر مالکیت 315 میلیارد ریالی (معادل 5/22 درصد ارزش کل معاملات) از سوی سهامداران حقوقی به حقیقی انجام شده است. بررسی معاملات این نماد نشان می‌دهد در ابتدای هفته حقوقی‌ها عرضه‌های سنگینی را انجام داده‌اند اما این روند در نیمه هفته تغییر یافته و سهامداران حقوقی در نقش خریدار به ویژه در روز سه‌شنبه با افت قیمت حضور قدرتمندی داشتند. طی هفته گذشته، 50 میلیون سهم این نماد توسط شرکت گروه مالی ملت فروخته شده است.
در این شرایط، در نماد «وتجارت» تغییر مالکیت 616 میلیارد ریالی (معادل 8/37 درصد ارزش کل معاملات) از سوی سهامداران حقوقی به حقیقی انجام شد. این تغییر مالکیت قابل توجه در اثر عرضه‌های سنگین سهامداران حقوقی در تمامی روزهای هفته اتفاق افتاده است.
از سوی دیگر «فارس»، تغییر مالکیت 183 میلیارد ریالی (معادل 4/13 درصد ارزش کل معاملات) را از سوی حقوقی‌ها به حقیقی‌ها شاهد بوده است. این نماد که روزهای منفی را پیرو اظهارات شورای رقابت سپری می‌کرد با حجم قابل توجه خریداران حقوقی طی هفته گذشته مواجه بوده است.
«ونفت» نیز تغییر مالکیت 676 میلیون ریالی را (معادل 2/0 درصد ارزش کل معاملات) از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی تجربه کرده است. این تغییر مالکیت اندک نشان از حضور نسبتا پایاپای سهامداران حقوقی در نقش خریدار و فروشنده طی هفته گذشته دارد.
 
از طرف دیگر، «شپنا» به عنوان دهمین نماد پرمعامله در هفته گذشته، تغییر مالکیت 736 میلیون ریالی (معادل 2/0 درصد ارزش کل معاملات) از سوی حقوقی‌ها به حقیقی‌ها را شاهد بوده است. با وجود روند منفی این نماد طی هفته گذشته، سهامداران حقوقی در نقش فروشنده حضور پررنگ‌تری داشته‌اند.
از سوی دیگر، «وپترو» طی هفته معاملاتی قبل، تغییر مالکیت 32 میلیارد ریالی (معادل 6/13 درصد ارزش کل معاملات) را از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی تجربه کرده است. همانطور که مشاهده می‌شود قرمز بودن نمودار این نماد نشان از حضور چشمگیر حقوقی‌ها در نقش خریدار طی هفته گذشته دارد.
در نهایت، نماد «بترانس» طی هفته گذشته شاهد حضور پررنگ حقوقی‌ها در نقش فروشنده بوده به طوری که در این نماد تغییر مالکیت 44 میلیارد ریالی (معادل 7/10 درصد ارزش کل معاملات) از سوی سهامداران حقوقی‌ به حقیقی انجام شده است. در میان معاملات حقوقی‌ها، یک میلیون سهم این نماد توسط شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین طی هفته گذشته فروخته شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.