خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس
خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس

ایران و شش قدرت جهانی به توافقی هسته‌ای دست یافتند


 ایران و 1+5 در مذاکرات ژنو 3 به توافقی تاریخی دست یافتند که ....
 

تحریم های بیمه، حمل و نقل و نفتی برداشته می شود


 ایران و 1+5 در مذاکرات ژنو 3 به توافقی تاریخی دست یافتند که در آن حق غنی سازی ایران در عمل و گفتار به رسمیت شناخته شد و تحریم های بیمه و حمل و نقل و نفتی بطور کامل برداشته می شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به ژنو، براساس این سند چهار صفحه ای هیچ تحریمی افزایش نخواهد یافت.

همپنین بر اساس این سند، «تحریم نفتی ایران متوقف می شود و سطح فروش نفت در سطح فعلی حفظ و در آمدهای نفتی آزاد خواهد شد. تحریم پتروشیمی به طور کامل رفع و تحریم صنایع خودروسازی برداشته می شود.»

ایران 1+5 همچنین توافق کردند: «تحریم طلا و فلزات گرانبها برداشته می شود و تحریم های بیمه و حمل و نقل و مرتبط با نفت کلا برداشته می شود.»

بر پایه این سند، «حق غنی سازی ایران هم در عمل و هم در گفتار در دو جای متن به رسمیت شناخته شد.ساختار برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران به طور کامل حفظ می شود و هیچ عقبگردی وجود ندارد و غنی سازی ادامه می یابد.فردو و نطنز هم به کارشان ادامه می دهند.»

براساس این توافق، در مقابل جمهوری اسلامی ایران یکسری اقدامات اعتمادساز انجام می دهد.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک اقدام اعتمادساز ظرف 6 ماه آینده فعالیت های خود در اراک، نطنز و فردو را گسترش بیشتر نخواهد داد، ولی غنی سازی زیر 5 درصد و تولید مواد غنی شده مربوطه در فردو و نطنز همچون گذشته ادامه می یابد.تحقیق و توسعه در برنامه هسته ای ایران هم ادامه پیدا خواهد کرد.

بر طبق این توافق، تولید اورانیوم 20 درصد در شش ماه آینده به دلیل عدم نیاز ادامه پیدا نخواهد کرد. تمام اورانیوم غنی شده در داخل کشور باقی می ماند و هیچ ماده ای از کشور خارج نخواهد شد.




محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در فیس بوک نوشت:

دوستان سلام
ساعت چهار بامداد یکشنبه به وقت ژنو (شش و نیم به وقت ایران عزیز) است. به یاری خدا، مقاومت و صبر و متانت شما ملت بزرگ به نتیجه رسید و مذاکرات با موفقیت پایان یافت. غنی سازی به رسمیت شناخته شد. فعالیت ها ادامه خواهد یافت و تحریم ها در سراشیبی قرار گرفت. امروز بیش از هر زمان همدلی و همبستگی ملی ضروریست.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.